Pulau Piticairn : Pulau Terasing Di Dunia

antara pulau terasing di dunia...






Kepulauan Piticairn empat pulau vulkanik dalam terbentang luas Pasifik, yang disebut syurga "untuk terdampar" Makanan dan keperluan lainnya ke pulau kapal-kapal yang dikirim setiap kali prevaljuju hari dari 2.172 km untuk sampai ke pulau ini.

Nama rasmi Pitcairn, Henderson, Ducie dan Oeno Islands, kumpulan dari empat pulau vulkanik di Lautan Pasifik bagian selatan. Kepulauan adalah wilayah luar negeri England yang terakhir berbaki di Pasifik. Empat pulau - bernama Pitcairn, Henderson, Ducie, dan Oeno - meluas di beberapa ratus mil laut dan mempunyai jumlah luas kira-kira 18 mil persegi. Hanya Pitcairn, yang kedua terbesar dan pengukuran kira-kira 2 mil, dihuni.


Kepulauan ini terkenal sebagai rumah dari keturunan pemberontak dan Bounty Tahitians yang menyertai mereka, sebuah peristiwa diceritakan dalam banyak buku dan filem. Kisah ini masih jelas dalam nama keluarga dari banyak pulau.

p/s : cantikkan pulau ni .. keajaiban ciptaan Allah yang masih belum diteroka manusia .


sumber : dailymail.

Angry Bird di Muat Turun Sebanyak 500 Juta Kali !



Permainan video telefon bimbit, Angry Bird keluaran firma Rovio, kekal menjadi permainan paling popular dengan rekod menunjukkan ia dimuat turun sebanyak 500 juta kali dalam tempoh dua tahun sejak ia dilancarkan.

Ketua Pemasaran Rovio, Peter Vesterbacka berkata, jumlah tersebut merupakan yang paling tinggi berbanding permainan video yang lain sebelum ini.

Angry Bird berada di carta teratas permainan paling popular sejak ia dilancarkan untuk telefon pintar keluaran Apple, iPhone pada pertengahan Disember 2009.

Bakar Diri Tanda Protes



Seorang pemuda Tibet membakar dirinya di luar Kedutaan China di sini sebelum perbuatan tersebut dihalang oleh polis India, kata beberapa saksi.

Pemuda berkenaan yang turun dari sebuah kenderaan awam bertindak mencurahkan minyak tanah ke seluruh tubuhnya dan menyalakan api pada tubuhnya yang berpakaian sebelum beberapa anggota polis bergegas memadamkan api yang sedang marak.

Seorang wartawan agensi berita AFP yang berada di lokasi kejadian berkata, seluar panjang dan seluruh pinggang pemuda berkenaan dijilat api sebelum api dapat dipadamkan.

Dia yang cedera ringan akibat melecur pada kedua-dua kakinya kemudian dibawa keluar dari tempat kejadian dengan menaiki kenderaan polis.

Tindakan nekad tersebut dilakukan kerana memprotes campur tangan pemerintahan China di wilayah Tibet


sumber : dailymail

Keistimewaan Kapal Haji Abdullah



Insan bernama Abdullah Muda mungkin tidak sehebat artis atau selebriti tersohor. Namun nama itu tetap gah dalam ‘dunia’ dan kelasnya yang tersendiri terutama dalam bidang pembuatan bot dan kapal layar.

Atas kepakarannya itu, populariti Abdullah, 75, di negeri kelahirannya di Terengganu mungkin berbeza.

Namanya memang sinonim dengan bidang pembuatan kapal terutama kapal layar.

Jangan terkejut andainya nama beliau seringkali meniti di bibir peminat kapal jenis itu. Bukan saja dalam negara malah peringkat antarabangsa.

Biarpun begitu, di sebalik keterampilan ‘bersahaja’ itu, beliau dihormati dan disegani para pencinta kapal layar sehingga ke luar negara.

Abdullah yang mula menceburi bidang pembuatan kapal layar itu sejak 1958 lagi, kini mampu tersenyum lebar.

Apa tidaknya, sehingga sekarang beliau berjaya menghasilkan puluhan kapal layar selain bot kecil untuk nelayan.

Kira-kira 30 buah kapal layar telah beliau hasilkan. Itu tidak termasuk bilangan kolek payang yang dibinanya untuk kerajaan Pusat di Putrajaya.

Begitu juga kolek payang untuk kerajaan Terengganu yang setiap sebuah berharga antara RM800,000 hingga RM1.1 juta.

Bagi kapal layar pula, ada yang dijual pada harga RM4 juta sebuah.

Abdullah atau lebih dikenali dengan panggilan Haji Lah terus menyumbangkan kepakarannya yang cukup kreatif dan bermutu tinggi.

Beliau lebih mengutamakan reka cipta bot atau kapal mengikut stail tersendiri dan unik.

Keistimewaan kapal-kapal layar yang dihasilkan Haji Lah ialah ia diperbuat tanpa menggunakan paku. Sebaliknya menggunakan skru dan kaedah pasak kayu.

Elemen itu diutamakan bagi menjamin kualitinya agar lebih tahan lama. Ia juga untuk mengelak kekaratan sehingga mengundang kebocoran pada kapal.

Bagaimanapun baginya, ia berbeza dengan pembuatan bot nelayan yang biasanya menggunakan paku.

Beliau pernah menghasilkan 12 bot jenis itu untuk kegunaan kaum nelayan di Kuala Kangsar suatu ketika dahulu.

Menurutnya, beliau tetap berbangga kerana hasil buatan tangannya sambil dibantu anak bongsu daripada enam beradik serta enam pekerja lain turut mendapat perhatian dunia. Ia sekali gus melonjakkan nama beliau, Terengganu dan Malaysia dalam ‘dunia perkapalan’.

Shahiruddin Ab. Moin (duduk empat dari kanan) dan Mohd. Nasir Ibrahim Fikri, (duduk tiga dari kanan) bersama peserta program pembinaan kapal layar tradisional Terengganu di Pulau Duyong, Kuala Terengganu, baru-baru ini. –utusan/Fauzi Baharudin
“Saya mula dapat ilmu untuk buat bot dan kapal layar ini daripada datuk saya lagi. Sehinggalah sekarang, bukan saja saya terima tempahan dari dalam negara malah luar negara,” katanya yang turut dianugerahkan doktor falsafah daripada Universiti Kuala Lumpur tahun lalu atas kepakaran dan sumbangan besarnya itu.
Abdullah, anak jati Pulau Duyong memberitahu, beliau sudah memiliki syarikat sendiri iaitu Custom Made Wooden Yachts.

Ia mula ditubuhkan sejurus selesai urusan membuat kapal untuk seorang warga Kanada pada 1970-an lalu.

Beliau kini tinggal bersama keluarga di pulau berkenaan, jaraknya hanya beberapa ela daripada bengkel tempatnya bekerja, hasil usaha sama syarikat milik bumiputera tempatan, MSET Shipbuilding Corporation Sdn. Bhd.

Hasil kreativiti beliau yang tidak pernah pudar, setiap hari dianggarkan 300 orang pelawat mengunjungi bengkel tersebut untuk berkongsi pengalaman dan kepakaran.

Ketekunannya itu membolehkan beliau mengetuai projek pembinaan kapal layar yang turut dibantu pelatih GiatMara.

Buat masa ini, sebuah bot sudah 94 peratus siap dan semalam, satu majlis menyaksikan kerja-kerja mendirikan tiang layar Warisan Duyong GM I di Jeti MSET di Pulau Duyong di sini turut berlangsung dengan jayanya.

Majlis itu disempurnakan oleh Pengerusi GiatMara Malaysia, Datuk Shahiruddin Abd. Moin.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd. Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri; Pengarah Mara Terengganu, Razali Nurdad serta para pegawai GiatMara peringkat pusat dan negeri termasuk Timbalan I Ketua Pegawai Eksekutifnya, Abdul Halim Mansor.

Sebagai mengiktiraf kepakaran Abdullah, GiatMara sedang dalam perancangan untuk membuat pengambilan lebih ramai pelatih dari GiatMara untuk menimba pengalaman membuat kapal layar mengikut acuan tradisional Terengganu itu.

Kehebatan dan keistimewaan Haji Lah terus menjadi tumpuan dunia. Beberapa negara antaranya Ausralia, New Zealand, Amerika Syarikat dan Perancis telah menzahirkan minat mereka untuk membuat tempahan kapal layarnya.

Keunikan reka bentuk berasaskan nilai warisan dan tradisional tempatan merupakan faktor utama kapal layar buatan Abdullah terus mendapat perhatian penggemarnya.

Lebih-lebih lagi golongan pelayar dari luar negara sekali gus meletakkan nama penciptanya, Abdullah, Terengganu dan Malaysia di persada dunia.

Walaupun hanya seorang anaknya yang bakal mengikut jejak langkah beliau dalam bidang pembuatan bot dan kapal layar, Abdullah tetap berbangga dan tidak pernah risau akan kepupusan ilmu kepakaran peninggalan keluarganya itu.

Baginya, usaha pelbagai pihak menganjurkan program atau membuka ruang serta peluang untuk melatih golongan muda mengenai kepakaran itu sudah cukup bagi menjamin ilmu yang beliau warisi itu terus kekal zaman berzaman

Cari Emas di Lubang Najis !


Beberapa lelaki Bangladesh sanggup mencari serpihan emas terbuang di saliran kumbahan di kawasan berdekatan 400 kedai dan kilang pertukangan emas di Bazar Tanti daerah Dhaka.

Salah seorang daripada mereka yang dikenali sebagai Shahabuddin,45 berkata, dia mampu memperoleh pendapatan AS$14 (RM47.18) sehari dengan menjual serpihan emas itu yang ditemui di saliran kumbahan itu.

Pendapatan itu di anggap tinggi kerana purata gaji penduduk Bangladesh ialah AS$25 (RM84.26) sebulan.

"Pada awalnya, setiap orang berasa gembira apabila harga emas naik kerana ia membawa pulangan lebih baik," katanya.

Namun, pendapatannya berkurangan kerana tukang-tukang emas tidak mendapat banyak tempahan sekaligu menyebabkan dia gagal memperoleh serpihan emas untuk di jual .

Lelaki Miliki Payudara Terbesar di Dunia



Tidak percaya?itu lah hakikatnya yang dialami seorang lelaki cina memiliki payudara terbesar didunia. lelaki itu bernama Guo Feng, merasa malu kerana sering menjadi bualan mulut penduduk ditempat tinggalnya.Beliau yang berusia 53tahun itu sering memakai baju yang agak tebal bagi menutupi tubuhnya walaupun dalam keadaan panas,kesian kan? [huhu].

Guo Feng mengaku dirinya telah menghabiskan banyak wang untuk melakukan pemeriksaan atas penyakitnya itu. Namun semua yang dilakukannya itu hanya berakhir dengan kegagalan.Sampai beliau terfikir penyakit yang dialaminya itu sebagai keajaiban dunia.

Doktor yang pernah merawat penyakit Feng ni pun tak mengambil risiko sebelum mengetahui penyakit sebenar beliau. Menurut doktor Zhang Lilan yang juga doctor yang merawat Feng mengaku sejak bekerja sebagai doktor selama 30 tahun,mengaku baru pertama kali melihat pesakit seperti ini di klinik tempat dia bekerja.

Tambah doktor Zhang Lilan lagi,sepanjang pemeriksaannya beliau tidak menemukan sebarang gangguan genetik pada tubuh Feng. Malah payudara Feng tidak mengalami apa apa masalah. Dalam darah Feng pun tidak menunjukkan sebarang masalah.

Menurut doktor Zhang Lilan,masalah atau penyakit yang dialami Feng berkemungkinan terjadi timbunan lemak di sekitar dadanya. doktor Zhang Lilan juga menyakini Guo Feng merupakan lelaki pertama yang memiliki payudara terbesar di dunia

Karakter Seseorang Berdasarkan Bantal



‎1) Memeluk Bantal

Mereka yang suka memeluk bantal biasanya berjiwa seni. Mereka mempunyai penghargaan yang tinggi terhadap lukisan, muzik dan sastera. Perasaan mereka halus dan jiwa mereka romantik. Kadangkala ada yang boleh membaca peristiwa yang akan berlaku melalui mimpi. Mereka juga sangat prihatin terhadap kesusilaan.

2) Menggunakan Banyak Bantal

Mereka biasanya kurang kenyakinan. Dalam kehidupan seharian mereka memerlukan banyak pendamping. Mereka jarang membuat keputusan sendiri, sebaliknya mendapatkan pandangan orang lain.

3) Tidur Dengan Satu Bantal

Mereka bukan jenis mengada-ngada dan boleh menerima keadaan seadanya. Mereka juga membuat keputusan berdasarkan fikiran dan bukan nafsu semata-mata.

4) Meletakkan Bantal Di Bawah Kaki

Mereka mempunyai sifat kurang baik. Mereka jarang bergaul dgn org ramai, malah kaku dalam pergaulan. Ini menyebabkan mereka cenderung bersifat egois. Mereka juga gemar menempuh jalan pintas untuk mencapai cita2. Mereka tdk suka berusaha.

5) Tidur tanpa Bantal

Mereka memiliki sifat percaya diri yang sangat tinggi. Kadangkala sifat percaya diri ini akhirnya akan membawa kepada sifat ego.

6) Tidak punya bantal

Kasihan betul... pergi kedai belilah satu ye .. hehehehe . gurau je

Selebriti Hollywood Sebelum Dan Selepas Photoshop

Tak kira la artis barat, timur, selatan, utara, barat daya, timur laut kat mana-mana sekalipun sebenarnya tak semuanya mempunyai kecantikan yang asli, dalam TV, iklan, filem, paper etc, etc memang gila punya cun, tapi realitinya indah khabar dari rupa... Sebagai contoh boleh tengok kat bawah ni, jadi pada peminat-peminat artis tu, pilih lah yang asli ye...kui kui kui.

















Arca Besi Jack Sparrow

Arca besi versi Jack Sparrow ini diperbuat daripada besi terbuang... Đ¢hat’s pretty awesome, Kreatif ! 






Minuman Ringan Yang Dibuat dari Air Kencing Lembu - GAU JAL



Sebuah perusahaan minuman di India menyatakan akan memproduksi sejenis minuman ringan unik. Minuman yang akan mulai dijual Disember nanti di perbuat daripada air kencing lembu dan dikatakan berkhasiat mengubati dan mencegah berbagai macam penyakit.

Jabatan Perlindungan Lembu di Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) berkata, Minuman ini akan di perkenalkan kepada umum setibanya Disember nanti. Namanya di letakkan sebagai 'Gau Jal' (dalam bahasa Hindi) yang ber,aksud air kencing lembu.

Meskipun menimbulkan kekhuatiran pelbagai pihak mengenai impak kesihatan dari minuman ringan tersebut, Om Prakash, Ketua Departemen Perusahaan menegaskan minuman ini akan menjadi sajian nikmat.

Selain menawarkan rasa minuman yang nikmat, air lembu ini juga dikatakan memiliki sejumlah khasiat medik. Diantaranya dapat mengubati beberapa penyakit kronik seperti kanser dan penyakit hati. Kalau masuk pasaran Malaysia, korg nak minum?

Saintis Berjaya Rungkaikan Kod Jerman Berusia 300 Tahun




Saintis Berjaya Rungkaikan Kod Jerman Berusia 300 Tahun!

Sepasukan penyelidik Amerika Syarikat (AS) dan Sweden telah berjaya merungkai kod rahsia kitab Copiale Cipher yang berusia 300 tahun dari Jerman menerusi bantuan satu program komputer baharu.

Berikutan kejayaan tersebut, program komputer itu dijangka mampu membantu mentafsir manuskrip-manuskrip rahsia yang lain.

“Ia membuka pintu kepada mereka yang mengkaji sejarah idea dan masyarakat-masyarakat rahsia,” kata saintis komputer dari University of Southern California (USC), Kevin Knight.

“Para sejarawan percaya bahawa masyarakat-masyarakat rahsia memainkan peranan dalam revolusi. Namun semua ini sedang dikaji kerana sebahagian besar dokumennya masih belum dapat ditafsir,” tambah Knight.

Kitab Copiale Cipher yang mengandungi 75,000 huruf menggambarkan ritual dan kecenderungan politik sebuah masyarakat rahsia di Jerman pada kurun ke-18. Manuskrip itu ditulis pada lembaran kain berwarna emas dan hijau.

Knight juga merancang untuk mentafsir kod-kod mesej popular lain termasuklah kod yang dihantar oleh Pembunuh Zodiak, seorang pembunuh bersiri AS sekitar tahun 1960 dan 1970-an. Pembunuh itu ada menghantar mesej-mesej rahsia kepada pihak media dan gagal ditangkap hingga sekarang.
putihkan gigi, gigi putih & gigi kuning
IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan