Surat Cinta Tertua Di Dunia











Surat cinta tertua di dunia yang pernah ditemui berasal dari sekitar masa 2200 SM di lembah Niffer 150 km dari kota Baghdad, Iraq. Penemuan ini berdasarkan penggalian arkeologi sekitar tahun 1889 oleh Noah Kramer Profesor dari Philadelphia University.


Pada awalnya arkeologi menemui sekitar 70 ribu artifak berbahasa Sumeria yang pada saat itu masih belum dapat diterjemahkan maksud dari bahasa tersebut.58 tahun setelah penemuan tersebut,sumerologi (ahli bahasa Sumeria ) terkenal didunia yang bernama Muazzez Longsor dan Hatice laybu mencuba menerjemahkan erti yang terkandung dalam artifak tersebut.


Artifak tersebut berbentuk seperti plat terbuat dari batu.Bila melihatnya,sebagai orang awam termasuk kita tidak akan tahu maksud dan erti plat batu tersebut.Surat dalam berbentuk artifak itu dibuat oleh seorang pendeta tinggi (High Priest ) bangsa Sumeria bernama Inanna yang ditujukan kepada Sang Raja yang sekaligus suaminya pada malam pernikahan mereka.


Sudah menjadi tradisi bangsa Sumeria bahwa pada saat malam pernikahan sang isteri akan membuatkan puisi cinta untuk sang suami.Berdasarkan terjemahannya dari Sumerolog orang Turki tersebut ke Bahasa Inggris adalah sebagai berikut:


Bridegroom, dear to my heart,


Goodly is your beauty, honeysweet,


Lion, dear to my heart,


Goodly is your beauty, honeysweet.


You have captivated me,


Let me stand tremblingly before you.


Bridegroom, I would be taken by you to the bedchamber,


You have captivated me,


Let me stand tremblingly before you.


Lion, I would be taken by you to the bedchamber.


Bridegroom, let me caress you,


My precious caress is more savory than honey,


In the bedchamber, honey-filled,


Let me enjoy your goodly beauty,


Lion, let me caress you,


My precious caress is more savory than honey.


Bridegroom, you have taken your pleasure of me,


Tell my mother, she will give you delicacies,


My father, he will give you gifts.


Your spirit, I know where to cheer your spirit,


Bridegroom, sleep in our house until dawn,


Your heart, I know where to gladden your heart,


Lion, sleep in our house until dawn.


You, because you love me,


Give me pray of your caresses,


My lord god, my lord protector,


My Shu-Sin, who gladdens Enlil’s heart,


Give my pray of your caresses.


Your place goodly as honey, pray lay your hand on it,


Bring your hand over like a gishban-garment,


Cup your hand over it like a gishban-sikin-garment.




sumber : reuters 



Pokok Banyan Terbesar Di India

Contoh Pokok Banyan
Info mengenai pokok banyan.

Info mengenai pokok banyan.
Klik gambar untuk baca info.
Jalan ke Calcutta Botanical Garden. Pokok bayan terbesar di India jelas kelihatan dari jauh. Semua hutan yang kelihatan dari jauh itu merupakan sepohon pokok banyan yang terbesar.
Menghampiri jalan masuk ke kawasan pokok banyan terbesar di India. Inilah keadaan sebenar pokok banyan.
Sebatang pokok memayungi keseluruhan kawasan seluas 420 meter persegi. Setiap batang dan ranting pokok bersambung antara satu sama lain.
Pandangan dari suatu sudut, kelihatan pemandangan pokok banyan yang cantik.
Seram pun ada jugak.
Dahan yang pelik.

Kereta Mesra Alam Serba Guna

BEIJING: Seorang pencipta China menghasilkan rekaan baru sebuah kereta diberi nama Volskwagen Aquaa dengan kelajuan maksimum 92 kilometer sejam ..boleh bergerak di atas jalan tar, pasir, ais dan juga air.tanpa gangguan.

KERETA yang dihasilkan uintuk pertandingan anjuran syarikat Volkswagen.

Dilengkapi dengan empat kipas dan digabungkan dengan dua beg angin yang boleh menggelembung untuk membolehkannya bergerak seperti hoverkraf.

Sumber : metrio


Kereta 200cc dikeluarkan di India



Pengeluar kereta Bajaj Auto di India mendedahkan sebuah kereta berkuasa 200cc yang hanya mengeluarkan 60 gram karbon dioksida setiap kilometer. dinamakan RE60 bergerak sejauh 35 kilometer tiap satu liter petrol akan memasuki pasaran kenderaan berharga murah
Sumber : kosmo

Baik Tak Payah Pakai Seluar




Sekarang ni suka sangat orang pakai kain-kain jarang atau seluar jarang-jarang ni .Sampai ada yang nampak spender lah . adoi ~ tak paham betul aku tengok ! hadey~ tak tahu lah apa motif diorang pakai macam ni .tarik perhatian lelaki ? 




korang suka lah tu . dosa weyh .hahahaa


Perut Pemuda India ini Tertusuk Batang Besi dan Masih Hidup


Hospital Delhi,India yang di pimpin Oleh Dr NK Pandey FRCS,menyelamatkan hidup seorang penunggang motorsikal yang melanggar sebuah trak penuh dengan batang besi.

Pembedahan yang berlangsung selama 4 jam oleh pasukan bedah terdiri dari 14 ahli bedah untuk mengeluarkan batang besi dari perut pemuda itu.Ajaibnya pemuda itu masih hidup dan sedang dalam pemulihan di ICU.(Delhi, India Jan 2011)

~agensi~

Saintis Berjaya Cipta Anjing Bercahaya



Korea Selatan – Para Saintis mengatakan mereka telah mencipta anjing yang boleh bersinar menggunakan teknik pengklonan yang boleh membantu mencari penawar kepada penyakit manusia seperti Alzheimer dan Parkinson, menurut laporan agensi berita Yonhap.

Satu pasukan penyelidikan dari Universiti Kebangsaan Seoul (SNU) mengatakan seekor beagle betina yang diklon secara genetik bernama Tegon dan dilahirkan pada tahun 2009 telah dilahirkan seperti sebuah lampu neon yang bersinar kehijauan di bawah sinar ultra ungu jika diberikan antibiotik doksisiklin.

Para penyelidik telah menghabiskan masa selama dua tahun untuk menyelesaikan ujian ini, mereka mengatakan kemampuan anjing tersebut untuk mengeluarkan cahaya dapat diaktifkan atau dinyahaktifkan dengan menambah ubat pada makanannya.

“Kelahiran Tegon membuka pintu baru kerana gen boleh disuntik untuk menjadikan anjing ini bercahaya dan boleh membantu mengesan gen yang menyebabkan penyakit manusia yang teruk,” Kata Lee Byeong-chun.

Menurutnya lagi, anjing itu dicpita menggunakan sel somatik melalui pemindahan teknologi nuklear oleh pasukan universiti yang digunakan untuk menghasilkan anjing pertama hasil pengklonan di dunia, Snuppy, pada tahun 2005.

Saintis mengatakan bahawa terdapat 268 persamaan penyakit yang manusia dan anjing miliki. Penghasilan anjing tiruan ini membantu untuk menunjukkan gejala seperti boleh membantu kaedah rawatan untuk penyakit yang menimpa manusia.

Penemuan terbaru yang diterbitkan dalam ‘Kejadian’, jurnal antarabangsa ini menyatakan, kajian tersebut memerlukan proses yang begitu panjang iaitu selama empat tahun dan telah menghabiskan dana sekitar 3 juta dolar untuk mencipta anjing tersebut dan melakukan ujian pengesahan yang diperlukan, kata Yonhap
putihkan gigi, gigi putih & gigi kuning
IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan