Pulau Piticairn : Pulau Terasing Di Dunia

antara pulau terasing di dunia...






Kepulauan Piticairn empat pulau vulkanik dalam terbentang luas Pasifik, yang disebut syurga "untuk terdampar" Makanan dan keperluan lainnya ke pulau kapal-kapal yang dikirim setiap kali prevaljuju hari dari 2.172 km untuk sampai ke pulau ini.

Nama rasmi Pitcairn, Henderson, Ducie dan Oeno Islands, kumpulan dari empat pulau vulkanik di Lautan Pasifik bagian selatan. Kepulauan adalah wilayah luar negeri England yang terakhir berbaki di Pasifik. Empat pulau - bernama Pitcairn, Henderson, Ducie, dan Oeno - meluas di beberapa ratus mil laut dan mempunyai jumlah luas kira-kira 18 mil persegi. Hanya Pitcairn, yang kedua terbesar dan pengukuran kira-kira 2 mil, dihuni.


Kepulauan ini terkenal sebagai rumah dari keturunan pemberontak dan Bounty Tahitians yang menyertai mereka, sebuah peristiwa diceritakan dalam banyak buku dan filem. Kisah ini masih jelas dalam nama keluarga dari banyak pulau.

p/s : cantikkan pulau ni .. keajaiban ciptaan Allah yang masih belum diteroka manusia .


sumber : dailymail.

0 comments:

Post a Comment

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...