7 Fakta Menarik tentang Hari Isnin


Hari isnin merupakan hari pertama dalam satu minggu seperti yang kita ketahui hari isnin merupakan awal dari semua aktiviti setelah cuti hujung minggu. Berikut ini ada beberapa fakta menarik mengenai hari isnin.

1. Kebanyakan kita tidak tersenyum pada pagi hari sampai jam 11:16 am

Satu kajian, oleh Marmite di England menunjukan bahwa ramai orang pada hari isnin akan tersenyum setidaknya setelah jam 11.16 pagi. Kajian ini dilakukan di wilayah tenggara England yang merupakan tempat paling bahagia di wilayah itu dan rata rata orang di sana senyum pertama kali di jam 11.16 am.

2. Lima cara untuk menghilangkan bosan pada hari isnin

Hari isnin biasa dianggap sebagai hari yang membosankan. Untuk menghilangkan rasa bosan biasanya ramai orang melakukan kegiatan seperti: 1. Menonton TV, 2. Seks, 3. Belanja on-line, 4. Membeli coklat atau make-up dan 5. Merancang percutian.

3. Lebih dari 50% pekerja lewat masuk kerja

Hari yang menjadi awal minggu ini menjadi hari yang paling malas untuk bekerja dan lebih dari 50% pekerja lewat masuk kerja pada hari isnin.

4. Hari isnin menjadi hari yang paling jarang turun hujan

Alam memang tidak boleh diramal bila akan hujan. Namun dalam 7 hari semingu, hari isnin merupakan hari yang paling jarang turun hujan.

5. Ramai orang bunuh diri di hari isnin

Pejabar Statistik Nasional di England menemui 16% kes bunuh diri dilakukan oleh lelaki dan 17% kes bunuh diri dilakukan oleh perempuan terjadi pada hari isnin. Jika dibandingakan dengan hari lainnya kes bunuh diri pada hari isnin cukup besar kerana rata rata orang melakukan bunuh diri di luar hari isnin hanya 13%. Hal ini disebabkan hari isnin merupakan hari dimana memulakan aktiviti dan mungkin menjadi hari yang cukup membosankan.

6. Ramai orang mengalami serangan jantung di hari isnin

British Medical Journal melaporkan peningkatan 20% dalam serangan jantung pada hari isnin dibandingkan dengan hari-hari lain dalam seminggu. Serangan boleh disebabkan oleh stress dan tekanan darah tinggi yang disebabkan oleh kembali bekerja.

7. Isnin adalah hari terbaik untuk membeli kenderaan

Ternyata, tahukah kamu ramai orang melakukan pembelian kenderaan pada hari isnin. Tenaga penjualan kereta yang di sebut sales biasa akan mempromosikan dan mencari pelangan satu minggu penuh dan biasanya transaksi atau kesepakatan pembelian kenderaan akan terjadi pada hari isnin. Inilah yang menyebabkan ramai orang membeli kenderaan pada hari isnin.

0 comments:

Post a Comment

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...