Kuda Laut Jantan Yang Melahirkan Anak



Kuda laut membiak dengan cara yang sangat aneh iaitu bukan induk betinanya yang mengandung tetapi yang jantan yang mengandung. Pipefishes dan kuda laut adalah spesies di dunia binatang yang mengalami “male pregnancy”.

Kuda laut Jantan memiliki kantung benih yang digunakan untuk menyimpan telur yang diberikan sang betina. Ketika mengawan, mereka saling melilitkan ekor dan sang betina memasukkan tabung panjang yang dinamakan ovipositor ke kantung benih sang jantan.

Telur-telur mengalir melalui tabung ke kantung benih dimana kemudian disenyawakan. Embrio berkembang selama 10 hari - 6 minggu, bergantung pada spesies dan keadaan air. Kantung kuda laut jantan juga mengatur kadar garam, dengan perlahan meningkatkan kadar garam di kantung agar sesuai dengan lingkungan luar ketika telur dewasa. Telur yang menetas tidak bergantung pada induk. Bahkan kadang-kadang induk jantan memakan telur yang baru dilahirkannya. 

Saksikan rakaman kuda laut jantan mengeluarkan anak²nya:

http://www.youtube.com/watch?v=VzwrRKrw7Sk&feature=player_embedded


1 comment:

  1. semua konten sangat menarik dan beranfaat untuk memperluas wawasan saya. tks,.... Wss

    ReplyDelete

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...