Kaum Maya Tidak Pernah ramalkan Dunia Kiamat pada 2012 ?



Reuters - Jika anda bimbang dunia akan berakhir pada tahun depan berdasarkan kalendar Maya, relaks, akhir zaman masih jauh.

Begitulah kata pakar-pakar Maya yang mahu menghapuskan mana-mana kepercayaan bahawa kaum Maya kuno meramalkan satu peristiwa besar (apokalips) dunia tahun depan.

Kalendar Maya menandakan akhir kitaran 5,126 tahun di sekitar 12 Disember 2012 yang membawa kepulangan Bolon Yokte, tuhan Maya yang dikaitkan dengan perang dan penciptaan.

Pengarang Jose Arguelles mengatakan tarikh 'berakhir masa seperti yang kita tahu' dalam buku tahun 1987 yang melahirkan tentera ahli-ahli teori Maya, yang mana spekulasi tentang satu bencana akhir zaman banyak terdapat dalam talian (internet).

Tetapi mesyuarat pakar-pakar di bandar Maya purba ini di selatan Mexico berkata, ia semata-mata menandakan penamatan satu tempoh penciptaan dan permulaan yang lain.

"Kita perlu jelas tentang perkara ini. Tidak ada ramalan untuk 2012," kata Erik Velasquez, seorang pakar etchings di National Autonomous University of Mexico (UNAM). "Ia adalah satu anggapan pemasaran yang salah."

The National Institute of Anthropological History di Mexico telah cuba memadamkan sekatan peramal yang meramalkan apokalips itu. "Pemikiran mesianik Barat telah memutarbelitkan pandangan dunia tentang tamadun purba seperti Maya," institut itu berkata dalam satu kenyataan.

Dalam kalendar Maya, kiraan kalendar panjang bermula pada 3,114 SM dan dibahagikan kepada kira-kira 394 tahun tempoh yang dipanggil Baktuns. Maya memegang nombor 13 suci dan Baktun ke-13 berakhir tahun depan.

Sven Gronemeyer, seorang penyelidik kod Maya dari La Trobe University di Australia, yang telah cuba untuk decod kalendar, berkata hari akhir kononnya mencerminkan peralihan dari satu era di mana Bolon Yokte pulang.

"Kerana Bolon Yokte telah hadir pada hari penciptaan ... ia hanya kelihatan semula jadi untuk kaum Maya bahawa Bolon Yokte sekali lagi akan hadir," katanya.

Daripada kira-kira 15,000 teks glyphic berdaftar yang terdapat di bahagian-bahagian yang berlainan empayar Maya, hanya dua menyebut tentang 2012, institut itu berkata.

"Maya tidak fikir tentang kemanusiaan, pemanasan global atau meramalkan kutub akan menyambung bersama-sama," kata Alfonso Ladena, seorang profesor dari Universiti Complutense di Madrid. "Kami melahirkan rasa bimbang kami ke atas mereka."

[Reuters]

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...