Melegakan Gangguan Mata


Saya mudah mengalami kerengsaan (kelesuan) mata. Ini termasuklah mata saya merah dan terasa kering. Akibat masalah ini saya tidak boleh menggunakan komputer dan membaca dalam tempoh yang lama. Apakah yang boleh saya lakukan untuk memperbaiki masalah ini?



Jawapan

Simptom-simptom lazim mata kering termasuklah gatal, pedih dan ketidakselesaan serta mata cepat letih, seterusnya menyukarkan kita memberi tumpuan dan penelitian terhadap apa juga aktiviti yang dilakukan. Mata yang letih juga boleh berpunca daripada kurangnya nutrien dan bekalan oksigen ke mata. Seperti anggota tubuh yang lain, mata juga memerlukan nutrien yang baik agar ia kekal baik dan segar bercahaya. 
Makanan yang sihat merupakan asas penting kepada kesihatan, termasuk kesihatan mata. Melengkapkan diet seharian dengan suplemen tambahan juga dicadangkan dan memberi manfaat kepada kesihatan mata, terutamanya apabila amalan pemakanan tidak seimbang atau apabila adanya gangguan pada mata. Antaranya termasuklah antosianin, iaitu flavonoid yang dijumpai dalam buah Bilberi. Walaupun ia juga boleh dijumpai dalam buahan dan sayuran lain, namun bilberi didapati menjadi sumber yang paling kaya.

Bilberi ini mengandungi vitamin A dan C, membekalkan perlindungan anti oksida yang membantu mencegah kerosakan radikal bebas kepada mata. Vitamin A diperlukan untuk ketajaman penglihatan, manakala vitamin C membantu pembentukan kolagen yang diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu-tisu serta salur darah. 
Antosianin juga membantu melindungi retina serta penghantaran saraf impuls ke bahagian penglihatan dalam otak. Kajian ke atas herba ini mencadangkan antosianin yang terkandung dalam bilberi boleh memperbaiki pelbagai simptom berkaitan gangguan penglihatan seperti rabun jauh, katarak dan kemerosotan makula.

Antara manfaat lain termasuklah: 
1. Memperbaiki kekuatan kapilari dan fleksibiliti
2. Meningkatkan aliran darah
3. Meningkatkan pemulihan enzim yang bertanggungjawab kepada penghasilan tenaga kepada mata
4. Mengandungi bahan antioksida

Di Eropah tumbuhan yang dikenali sebagai Eyebright digunakan secara tradisional untuk merawat iritasi mata. Tumbuhan ini bermanfaat untuk mengurangkan kemerahan dan keradangan serta bengkak mata. Kini, ia banyak digabungkan dalam satu formulasi dengan Bilberi dalam suplemen untuk mengekalkan kesihatan mata.

sumber : info kesihatan

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...