Bahan Kimia Berbahaya Dalam Produk kosmetik dan Penjagaan Diri


10 bahan kimia paling buruk dalam produk kosmetik dan penjagaan diri
Keseluruhan Industri kosmetik berada dalam keadaan berjaga-jaga dengan pembeli berhati-hati, terima kasih kepada tambahan terkini bahan kimia dan bahan cemar dalam penjagaan kulit, di atas dan di luar paraben biasa.

Pengguna telah diberi amaran oleh pakar-pakar untuk memasukkan ke dalam senarai perhatian apa-apa alat solek yang mengandungi bahan-bahan pewarna sintetik, pengemulsi, plumbum, copolymer, triclosan, dan 'urea sebagai pengawet'. Juga menyumbang kepada sebatian kimia phthalates, formaldehid, dan petroleum.

Tanpa peraturan-peraturan yang sepatutnya, terutamanya mengenai ujian bagaimana bahan kimia bertindak balas antara satu sama lain dalam kombinasi, ianya menakutkan betapa cepat industri ini telah menjadi satu masalah bagi wanita dan lelaki sama.

Sesetengah gincu adalah sarat dengan plumbum. Jika anda fikir ia tidak penting kerana ia hanya pada kulit anda, fikir sekali lagi. Deodoran dan syampu juga mesti dimasukkan ke dalam persamaan ini. Terdapat banyak penyelesaian kepada masalah ini, tetapi di mana anda bermula?

Mulakan dengan melihat isu-isu ini sebagai akibat-akibat jangka panjang dan bukannya faedah jangka pendek. Malah, terdapat trade-off yang kritikal apabila menggunakan produk-produk untuk kecantikan dan kebersihan yang mengandungi bahan kimia.

Kanser kulit boleh mempunyai akar umbi, dan penyingkiran mereka boleh meninggalkan parut di hidung anda ataupun di sekitar mulut anda. Pengguna tidak harus bergantung kepada label 'semua asli' dan iklan yang sama kerana peraturan-peraturan semasa pada penggunaan istilah-istilah popular ini adalah hampir tidak wujud.

Di Amerika Syarikat, industri penjagaan diri menjadi sebahagian besarnya tidak dikawal selia. Sebagai permulaan, FDA telah tidak menetapkan had untuk plumbum dalam kosmetik kecuali plumbum digunakan untuk bahan pewarna tambahan.

Juga banyak wangian adalah sintetik. Pernah dengar atau lihat senarai bahan-bahanDiazolidinyl atau Urea Imidazolidinyl?

Jangan abaikan tentang purata lelaki di Amerika Syarikat, yang mungkin dengan mudahnya meletakkan 6 - 8 produk penjagaan diri pada kulit berulang kali setiap 24 jam.

Sabun muka, syampu, perapi dan deodoran mungkin akan mengandungi sekurang-kurangnya salah satu daripada 10 bahan kimia karsinogen, dan kombinasi bahan kimia meresap melalui kulit, ke dalam aliran darah, mewujudkan kekacauan untuk sel-sel yang sihat.

Akta Selamat Kosmetik tahun 2010 menggunakan istilah seperti pendedahan agregat, penduduk terdedah, dan orang-orang dengan sistem imun yang terjejas, tetapi ia kelihatan seolah-olah semua orang sesuai dengan sekurang-kurangnya dua kategori. Adakah anda masih bersedia untuk mengambil peluang yang sama?

Warna sintetik disenaraikan sebagai D&C atau FD&C, tetapi walaupun ini dikawal selia oleh industri, mereka masih kebanyakannya berasal dari tar arang batu, yang apabila disuntik pada tikus makmal, menyebabkan barah. Banyak pewarna yang sebelum ini diluluskan kini diharamkan di seluruh dunia kerana sifat-sifat yang diketahui karsinogen.

Dibutyl phthalate (DBP), bahan yang boleh membuatkan berkilat, licin, kelihatan seperti varnis, datang pada harga yang curam, dan bukan sahaja dalam dolar dan sen. Diharamkan di Eropah, toksin yang berbahaya ini boleh menimbulkan ancaman kepada sistem saraf, walaupun dengan hanya terhidu wap.

Wanita yang duduk dan berehat di salon dan butik untuk berjam-jam lamanya mungkin merasa mabuk apabila mereka keluar. Wanita mengandung terutamanya berhati-hatilah. Kesan jangka panjang termasuk pembangunan janin yang rosak dan organ-organ pembiakan lelaki yang cacat.

Triclosan didapati dalam lebih daripada segelintir kosmetik, dan kini dalam ubat gigi, kerana ia sepatutnya untuk membunuh bakteria.

Triclosan pada mulanya dibangunkan sebagai scrub pembedahan untuk profesional perubatan, dan bukan untuk meletakkan di sekitar mata anda atau untuk menyental gigi dan gusi anda setiap hari, tetapi entah bagaimana FDA telah meluluskan untuk kegunaan umum.

Diethanolamine dan Triethanolamine, lebih mudah dikenali sebagai DEA dan TEA, digunakan secara meluas untuk mengemulsi produk.

Menggabungkan kedua-dua bahan kimia, dan jika anda seorang saintis, anda akan menonton tikus-tikus makmal mati akibat ketumbuhan kanser. Satu-satunya 'panel pakar' di luar sana mencadangkan anda hanya menggunakan mereka dalam dos yang kecil, tetapi bagaimana pula kesan terkumpul yang membina dari masa ke masa dan dari senarai dobi produk yang mengandungi mereka?

Banyak pewarna kuku sintetik, gincu bibir, pelindung matahari dan ubat gigi pemutih mengandungi logam plumbum dan lain-lain. Titanium dioksida didapati dalam concealer dan salap lampin. Sesetengah logam digunakan untuk pewarna, dan jenis tertentu glos bibir mengandungi sebatian aluminium.

D&C 6 Red terkenal mungkin mengandungi merkuri dan arsenik di samping plumbum. Selain itu, zink digunakan dalam pelembap yang menyumbat liang roma, mencegah mereka daripada bernafas dengan betul.

Petrolatum pada asasnya petroleum dan lazim dijumpai dalam pelembap. Ia membentuk lapisan berminyak pada kulit yang menghalang penyejatan lembapan. Sama seperti aluminium dalam antiperspirant berbahaya menyekat dan memerangkap peluh, petroleum mempunyai kesan buruk pada kulit, namun kerana ia begitu murah untuk pengilang alat solek, malahan ditemui dalam krim bayi dan penggilap depilatori (bahan untuk membuang rambut atau bulu).

Kini pada tahun 2011, adalah lebih daripada 200 bahan di bawah istilah payung 'pewangi', dan pengeluar tidak dikehendaki untuk mendedahkan apa-apa bahan-bahan sebenar dalam formula mereka. Walaubagaimana pun jangan berputus asa, kerana terdapat bahan pengawet alamiah, bukan toksik yang selamat dan berkesan.

Dalam jangka panjang, anda boleh mencegah penyakit apabila anda membeli produk yang benar-benar asli dan organik berbanding dengan kos penjagaan kesihatan rawatan masa depan, termasuk pembedahan menggunakan toksin pada muka dan badan anda.

Bersama-sama dengan pendidikan pengguna datang fasa secara beransur-ansur daripada orang jahat dalam industri penjagaan kulit alamiah. Kombinasi perkataan seperti natrium sulfat lauryl tidak begitu sukar untuk dilafazkan lagi.



0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...