10 Saintis Hebat Yang Mati Kerana Eksperimen Sendiri

 
 
Jom singkap sedikit sejarah silam, kali ini saya paparkan kepada anda mengenai kehebatan 10 saintis dunia yang akhirnya mati dek kerana eksperimen sendiri. Ironinya, eksperimen itu adalah untuk kebaikan manusia sejagat. Biarpun begitu, kerana mereka ramai yang telah mendapat manfaat di sebalik kematian tragis mereka ini.

Sir David Brewster

Sir David Brewster
Beliau adalah seorang saintis Scotland, dan penulis. Bidang yang menjadikan beliau seorang saintis hebat ialah bidang optik dan polarisasi cahaya. Pada tahun 1831, Sir David Brewster telah melakukan satu eksperimen kimia yang menyebabkanya hampir buta, sehinggalah ia mati. Sir David Brewster juga terkenal kerana menemukan atau pencipta kaleidoskop.

Alex Bogdanov

Alexander Bogdanov
Alexander Bogdanov adalah seorang doktor Rusia, ahli falsafah, ekonomi, dan penulis fiksyen sains. Pada tahun 1924, beliau telah membuat satu percubaan pemindahan darah. Setelah melakukan 11 pemindahan darah buat dirinya, beliau telah berjaya menemukan kejayaan untuk mencegah kebotakkan dirinya, serta membantu untuk meningkatkan daya penglihatannya. Malangnya, Bogdanov lupa untuk menguji tahap kebersihan darah penderma yang digunakan. Pada tahun 1928, Bogdanov telah melakukan satu pemindahan darah yang akhirnya meragut nyawanya. Darah tersebut telah didapati dijangkiti dengan malaria dan TBC.



Karl Scheele
Karl Scheele
Beliau adalah seorang ahli farmasi yang telah menemui banyak unsur-unsur kimia. Yang paling terkenal adalah penemuan unsur oksigen, molibdenum, tungsten, mangan dan klorin. Dia juga merupakan saintis yang menemukan sebuah proses yang sangat mirip dengan pasteurisasi. Beliau mempunyai satu perilaku yang memudaratkan iaitu membuat ujian rasa setiap bahan kimia yang ditemuinya. Beliau mati kerana keracunan merkuri, walaupun sebelumnya dia terselamat dari keracunan hidrogen sianida.

Elizabeth Ascheim
Elizabeth Ascheim
Kepada yang meminati radiologi, tentu kenal dengan saintis ini. Mengikut sejarah, selepas kematian ibu, Elizabeth Fleischman Ascheim berkahwin dengan doktor keluarganya iaitu Dr. Woolf. Dr. Woolf pada ketika itu sangat teruja dengan satu penemuan baru iaitu Wilhelm Conrad Röntgen x-ray. Dan pada masa yang sama, isterinya juga menjadi sama tertarik mengenainya. Pasangan ini akhirnya membeli sebuah mesin x-ray dan menyimpannya di pejabat suaminya yang merupakan makmal x-ray pertama di San Francisco.

Menggunakan diri mereka sebagai subjek, dia dan suaminya menghabiskan beberapa tahun bereksperimen dengan mesin. Malangnya, mereka tidak menyedari kesan daripada kurangnya perlindungan untuk x-ray. Elizabeth meninggal dunia kerana kanser yang telahpun merebak di dalam badannya.

Jean Francois De Rozier
Jean Francois De Rozier
Jean Francois adalah seorang guru kimia dan fizik. Pada 1783, dia telah menyaksikan belon pertama di dunia membuat penerbangan, ini telah mencetuskan hasrat dalam dirinya untuk terbang. Setelah menguji pelbagai ujian penerbangan menggunakan kambing, ayam, dan itik, akhirnya dia dapat menempatkan dirinya untuk ujian belon pertama dengan manusia. Penerbangan pertama menggunakan belon udara panas ini telah mencapai ketinggian 3,000 kaki. Kemudian, De Rozier merancang menyeberangi Selat Inggeris dari Perancis ke Bahasa Inggeris. Ketika melakukan penerbangan itu, ketika berada di ketinggian 1,500 kaki, belon udaranya tetiba menguncup lalu dia mati jatuh terhempas.

Sir Humphry Davy
Sir Humphry Davy
Sir Humphry Davy adalah seorang ahli kimia Inggeris yang sangat bijak dan merupakan seorang perekacipta yang hebat. Beliau antara banyak saintis yang suka melakukan eksperimen, dan hampir kesemua eksperimennya yang melibatkan bahan kimia berakhir dengan letupan! Dia pernah dibuang kolej kerana melakukan eksperimen berbahaya tersebut. Dan antara sifatnya yang membawa kepada kematiannya ialah sangat suka menghidu pelbagai gas ketika bereksperimen dengan bahan tersebut. Kerana kebiasaan ini, dia telah berjaya menemukan sifat anestesi nitrus oksida. Kerana terlalu banyak keracunan akibat gas berbahaya, beliau lumpuh dan menghabiskan sisa hidupnya selama 2 dekad dengan sia-sia. Dia juga mengalami kerosakan mata kekal dalam letupan triklorida nitrogen.

Michael Faraday
Michael Faraday
Setelah seorang saintis Inggeris Sir Humphrey Davy cedera, dia telah mengambil Faraday sebagai anak murid. Michael Faraday telah melakukan usaha untuk meningkatkan kaedah Sir Humphrey Davy dalam elektrolisis yang akhirnya berjaya membuat penemuan yang berguna di bidang elektro-magnet. Malangnya, Faraday juga mengalami kerosakan matanya dalam letupan nitrogen klorida. Dia menghabiskan sisa hidupnya dengan penderitaan keracunan kimia kronik.

Galileo Galilei
Galileo Galilei
Galileo juga disebut sebagai "bapak fizik moden". Karyanya pada penyempurnaan teleskop adalah yang paling hebat. Ini membuka pintu alam semesta untuk generasi akan datang, namun pada masa yang sama telah merosakkan penglihatannya. Dia terpesona dengan matahari dan menghabiskan berjam-jam menatapnya. Sebagai akibatnya, ia mendapat kerosakan retina, yang akhirnya menyebabkan ia buta, lalu menghabiskan sisa hidup dalam kegelapan selama empat tahun terakhir hidupnya.

Louis Slotin
Louis Slotin
Slotin merupakan seorang saintis yang bekerja dengan AS untuk membuat bom nuklear pertama. Sementara melakukan eksperimen untuk projek, secara tidak disengajakan menjatuhkan bebola Berillium yang mengakibatkan radiasi. Dia mati akibat radiasi selepas 9 hari dirawat di hospital.

Jumlah radiasi yang terkena pada Slotin adalah setara dengan berdiri 4800 meter dari letupan bom atom.


Marie Curie

Marie Curie
Curie bersama suaminya Pierre mencari radium pada 1898. Dia menghabiskan sisa hidupnya melakukan kajian radiasi dan belajar mengenai terapi radiasi. Dia mati akibat terlalu terdedah dengan radiasi yang menyebabkan ia menderita akibat leukemia. Dia meninggal dunia pada tahun 1934. Curie adalah orang pertama dan satu-satunya yang menerima dua hadiah Nobel dalam ilmu di dua bidang yang berbeza, kimia dan fizik. Hebat bukan?
 
 


0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...