Bayi Lahir Selepas 10 minggu Ibunya Mati

 
 
 
 
 
Kehidupan tiruan
 
 
 
Dalam pembedahan yang jarang berlaku, pasukan doktor di Hospital Tawam, UAE berjaya untuk mengeluarkan kanak-kanak dari rahim ibunya sepuluh minggu selepas kematian klinikal si ibu.
Kanak-kanak berusia 28 minggu itu di bawah penyeliaan perubatan khas, seorang pegawai di hospital itu memberitahu.
 
Kata pegawai itu, ibu telah mati secara klinikal tetapi pasukan perubatan telah mengambil keputusan untuk memeliharanya dengan sistem sokongan hayat kerana janin di dalam rahim masih hidup.
 
"Pasukan perubatan memutuskan untuk menjaga ibu untuk hidup dan dipam darah dan oksigen untuk menjaga janin agar hidup. Proses ini dipanggil kehidupan tiruan," kata seorang pegawai.

Pegawai itu berkata ia adalah kes pertama berlaku di UAE. Ia juga mencerminkan kemajuan teknologi perubatan yang sedang digunakan di hospital itu, katanya.

Wanita UAE, yang mengandung kira-kira tujuh bulan, meninggal dunia akibat pendarahan otak. Walau bagaimanapun, pasukan perubatan mendapati bahawa janinnya masih hidup dan apabila ia mencapai 28 minggu, mereka melakukan pembedahan untuk membawa keluar.

Ia adalah salah satu dari kes-kes yang jarang ditemui di dunia. Bayi itu kini disimpan dalam inkubator khas di bawah pengawasan pasukan perubatan yang mahir.

Gulf News cuba untuk menghubungi ahli keluarga yang terlibat tetapi tiada seorang pun yang boleh didapati.  Ibu bayi dikebumikan minggu lalu.

 
[Gulf News]
 

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...