Inilah Katil Yang Boleh Terapung

Teknologi membawa kita kepada banyak perkara menarik dalam kehidupan. Salah satunya katil terapung di bawah ini. Hanya dengan menggunakan konsep fizik yang mudah, katil yang terapung secara magnetik ini dicipta.

Info Ringkas:

  • Diperkenalkan di Pesta Jutawan (Millionaire Fair) baru-baru ini di Kortrijk, Belgium, katil terapung ini adalah hasil daripada proses pembangunan dan penyelidikan selama 6 tahun oleh arkitek Belanda Janjaap Ruijssenaars yang bekerjasama dengan Nizhnian Bakker
  • Dengan menggunakan kuasa magnet kekal bertentangan yang setara dengan kekuatan magnet industri  untuk membolehkan ia terapung, katil skala penuh ini boleh menahan berat sebanyak 900 kilogram, manakala yang lebih kecil (pada skala 1 / 5) platform dengan selamat boleh menahan berat 80 kilogram.
  • Empat kabel nipis menghubungkan katil dan lantai memastikan kedudukan katil ini statik dan tidak bergerak pada kedudukannya yang dekat dengan medan magnet.

Lagi gambar-gambar menarik:



 
 
 
 
 
 

source: http://www.gizmag.com



0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...