Keadaan di Tapak Pelupusan Sampah Mozambique Yang Menyedihkan


Di Maputo, Mozambique, terdapat sebuah tapak pelupusan yang sangat luas dengan kelebaran lebih dari 42 ekar. Setiap hari, beribu-beribu tan sampah dicampakkan ke situ sehingga sampah tersebut boleh bertimbun setinggi 50 kaki. Kawasan yang dibuka sejak dari 1986 itu telah menjadi pusat pembuangan sampah yang besar sehingga diberi jolokan sebagai 'Trash Land'. Bukan itu sahaja, kawasan tersebut juga merupakan menjadi tempat tinggal kepada pengemis, golongan miskin dan pengutip sampah mencari barangan berharga untu mendapatkan sesuap makanan.

Kerajaan Mozambique merancang untuk menutup kawasan tersebut menjelang tahun 2014 kelak tetapi bandar berkenaan perlu memberikan hasil keuntungan kepada mereka untuk membina tempat pelupusan yang baru.

 Seorang jurugambar Portugis, José Ferreira, telah melawat kawasan berkenaan dan berkata, "Untuk kebanyakan orang disitu, ianya bukanlah menjadi pilihan kepada mereka untuk tinggal disitu .Tapak pelupusan Huléne ini telah semakin dilupakan walaupun dikaitkan dengan konteks krisis ekonomi Mozambique." Dan dibawah merupakan gambar-gambar mereka yang tinggal dikawasan tersebut yang telah dirakam oleh Jose semasa melawat tempat berkenaan.






















0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...