Meteorit Hoba : Meteorit Terbesar Ditemui di Bumi

Meteorit Hoba terletak di ladang "Hoba West", tidak jauh dari Grootfontein, di Wilayah Otjozondjupa Namibia. Meteorit ini ditemui oleh petani Jacobus Hermanus Brits saat memproses dalam salah satu bidang pertanian, tahun 1920 ketika ia membajak dengan lembu tanpa sengaja bajaknya tersangkut.
Meteorit akan digali, namun kerana bentuknya begitu besar (sekitar 60 tan), jadi ia tidak pernah dipindahkan. Meteorit Hoba adalah meteorit terbesar yang pernah ditemui di bumi, sebahagian besar mengandungi besi semulajadi.



Meteorit Hoba dianggarkan telah mendarat kurang dari 80.000 tahun yang lalu. Anehnya, meteorit ini tidak meninggalkan kawah. Hal ini dispekulasikan bahawa meteorit itu memasuki atmosfera bumi pada sudut yang sangat cetek, diperlambat oleh keadaan atmosfera sekitar ke titik jatuh ke permukaan pada kelajuan terminal, sehingga tersisa utuh dan menyebabkan sedikit bekas.

Meteorit ini berukuran 8 kaki 9 inci. Pada tahun 1920, berat meteorit dianggarkan 66 tan. Erosi, sampling ilmiah dan vandalisme telah mengurangkan berat meteorit selama bertahun-tahun menjadi 60 tan. Tanda gergaji besi boleh dikenali dengan mudah di banyak tempat di permukaan meteorit.
Dalam usaha untuk mengendalikan vandalisme, Meteorit Hoba dinyatakan sebagai Monumen Nasional pada tahun 1955. Namun, pemusnahan meteorit terus terjadi sehingga Foundation Rössing membiayai pemulihan secara menyeluruh dan pemuliharaan meteorit itu pada tahun 1988.

Pada tahun itu, pusat pelancongan itu dibuka untuk laman Meteorit berada. Untuk biaya masuk yang kecil, meteroit Hoba boleh dikunjungi, disentuh dan bahkan dinaiki untuk diambil foto hebat. Meteorit Hoba sekarang dikunjungi ribuan pelancong setiap tahun.




Keadaan Hoba Sebelum Pemulihan

Sekumpulan ahli geologi Jerman di Hoba, kembali pada tahun 1929
Awal perjalanan melawat Hoba terkena meteorit, sekitar 1955
 

1960 Meteorit Hoba: Gambar sebelum pemuliharaan, 1960

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...