Patung Maharaja Rom iaitu Caligula Dijumpai di Lake Nemi

Sebuah patung gergasi yang dipercayai adalah maharaja Rom paling kontroversi, Caligula telah ditemui di Lake Nemi. Ia telah dijumpai oleh pencarigali haram yang bertujuan untuk meraih keuntungan di pasaran gelap.


Caligula pernah memerintah Rom selama 4 tahun namun dicemari dengan sikap aneh dan kezalimannya.

Patung tersebut menunjukkan Caligula dalam keadaan duduk di atas singahsana seakan-akan menyerupai dewa Zeus yang sering dipuja oleh Caligula. Walaubagaimanapun, patung Caligula tersebut telah mengalami kerosakan di bahagian kepala dan beberapa bahagian lain.

Penemuan patung Caligula yang memiliki nama sebenarr, Gaius Julius Caesar Augustus Germanicus di Lake Nemi tidak mengejutkan para ahli sejarah Rom dan pakar-pakar arkeologi. Ini adalah kerana dipercayai bahawa di Lake Nemi pada satu ketika dahulu telah berdiri sebuah rumah agam milik maharaja zalim ini bagi tujuan istirehat.

Caligula mendapat nama gelaran daripada sepatu yang sering dipakainya iaitu Caliga yang juga adalah sepatu rasmi askar Legionairre Rom. Caligula memerintah Rom dengan masa yang cukup singkat iaitu sekitar 37AD sehingga 41AD namun dicemari dengan pelbagai kontroversi sehingga menjejaskan reputasi Rom sebagai pusat tamadun Eropah satu ketika dahulu. Caligula akhirnya ditumbangkan selepas beliau dibunuh dengan kejam oleh pegawai peribadinya sendiri. Miskipun telah lebih 2000 tahun, namun nama Caligula sering tersenarai sebagai salah seorang pemimpin paling zalim yang pernah hidup.

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...