Seni Botani

Tanaman yang mengagumkan, boleh dijadikan ubat-ubatan, makanan, udara, bahan bangunan, perabot dan seni. Tetapi ada juga tanaman yang hidupnya membentuk menjadi jambatan, meja, tangga, kerusi, patung, bahkan bangunan. Disebut sebagai seni botani.



nampaknya konsep ini kembali ke zaman prasejarah. Mungkin contoh tertua adalah jambatan hidup yang di beri nama " Cherra Punjee " di India. Di kedalaman timur laut India, dimana tempat itu adalah tempat paling basah di bumi. Tidak ada jambatan yang dibangunkan disitu.



Root Bridges of India
Tumbuh dari akar pohon lobak.


ketika jambatan sampai di bibir sungai , maka akarnya pun tembus ke dalam tanah dan memerlukan waktu yang lama untuk menjadi kukuh. Secara semulajadi, wujudlah jambatan itu. Root Bridges memiliki panjang lebih dari 100 kaki, memakan waktu 10 hingga 15 tahun untuk dimanfaatkan sepenuhnya sebagai jambatan. kekuatannya boleh menahan beban 50 orang dewasa atau lebih.


Salah satu yang paling Unik dari akar Cherrapunjee adalah

" Double-Decker Umshiang Root Bridge "

Jambatan ini dari waktu ke waktu akar nya semakin kukuh. Masih ada dan di gunakan sehari hari oleh penduduk sekitar Cherrapunjee. dijangka sudah digunakan lebih dari 500 tahun

The Chair That Grew

Pada tahun 1903 , Krubsack memuji ahli kayu yang telah membuat 'beechwood' sebuah kerusi. Krubsack mengatakan yang suatu hari kelak akan tumbuh perabot yang lebih baik dan kuat dari perabot yang di buat oleh tangan manusia. Lima belas tahun lamanya, dia membuat perabot yang setiap sendi di kursinya di buat oleh tumbuhan itu sendiri.


Meskipun ramai yang menawarkan supaya kerusinya terkenal, Krubsack menolak untuk menjual. kerusi ini boleh dilihat di pintu masuk Noritge Furniture.




0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...