Batu Pertama Terbesar di Alam Semesta


Source :  Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics / Travis Metcalfe, Ruth Bazinet
Constellation : Centaurus
Distance :  54 light-years
Spectral class :  da6
Visual magnitude :  13.96
Luminosity :  0.0006 * Sun
Diameter :  0.0029 * Sun
Radial velocity :  -12 km / sec


Bintang ini adalah sebuah batu permata terbesar di alam semesta: diamater 4.000 km, dikenali dengan nama "BPM 37093". Bintang ini merupakan batu permata terbesar di alam semesta yang diketahui ketika ini.

"BPM 37093" terletak di Centaurus, jaraknya dari bumi sekitar 50 tahun cahaya, ia adalah sebuah bintang cebol putih, hasil daripada bintang kecil yang menuju ke masa akhir evolusi ayat hayatnya yang juga disebut bintang mati, dan isinya adalah karbon kristal (batu permata) yang berdensitas eksra tinggi, bahagian luar diselimuti dengan lapisan hidrogen dan helium. Sehari menjelang Hari Valentine pada 2 tahun lalu, ilmuan yang berasal dari Amerika Syarikat Micter Kaerf, Monger Marry dari Universiti Combridge, England, dan ilmuan yang berasal dari Brazil yakni Kannan telah mengumumkan bahawa mereka telah menemui sebutir bintang "BPM 37093". Dan ketika itu Micter dengan nada bergurau mengatakan: "walaupun harta kekayaan Sang Raja Komputer Bill Gates ditambah harta Donald Trump digabung juga tidak akan sanggup membelinya. "

Menjelang 40 tahun selepas ini, ahli astronomi menjangkakan bahawa isi bintang cebol putih berkenaan akan terus berubah secara perlahan-lahan menjadi kristal seiring dengan penurunan suhu bintang berkenaan, namun bukti atau teori yang paling tepat semuanya adalah masih lagi terlalu sukar untuk dipastikan apakah yang bakal terjadi pada bintang cepol berkenaan seiring dengan berjalannya masa. Apakah sama dengan teori saintis atau sebaliknya. Micter telah mendakwa bahawa isi bintang cepol berkenaan sudahpun menjadi sebuah kristal melalui getaran pulsasi "BPM 37093"-nya bintang cebol putih itu.

Dijangkakan juga 5 bilion tahun akan datang, matahari kita juga akan berubah menjadi sebuah bintang cebol putih, dan ditambah lagi dengan beberapa masa, maka yang tampak di pusat sistem suria kita suatu ketika nanti hanyalah berupa sebuah batu permata raksasa sahaja.

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...