Gunung Everest Menjadi Perkuburan Paling Tinggi di Dunia


Mendengar Kata "Mount Everest" pendaki profesional mana yang tidak panas hatinya dan terbakar semangat agar dapat berdiri dititik tertinggi di muka bumi ini. Sebuah kebanggaan yang tidak dapat dilukiskan dengan kata-kata bukan??

Banyak orang ramai cuba mengapai hal tersebut semenjak Sir Edmund Hillary berhasil mendakinya pada tahun 1953. Akan tetapi tidak sedikit juga yang menjadi mangsa keganasan alam Mount Everest.

Puncak Mount Everest terletak di negara Nepal dengan tinggi 29,035 feet (8,850 meter) dari permukaan laut. Gunung itu sendiri menjadi pembatas antara Nepal dan Tibet.

Suhu rata-rata tertinggi terjadi pada bulan mei 2008 iaitu minus 17 derajat Fahrenheit (minus 27 darjah Celsius) and kecepatan angin 51 batu (81 km) per jam.

Diwaktu lain sepanjang tahun, angin dapat berhembus dalam kecepatan badai 118 batu dan suhu boleh jatuh sampai minus 100 derajat fahrenheit (minus 73 derajat celcius). Fakta tambahan yang lain adalah kurang daripada satu pertiga oksigen yang ada di udara dibanding dengan udara yang berada di permukaan laut.

Everest news memperkirakan, pada tahun 2004 lebih dari 2000 orang berhasil mencapai puncak, dan 189 orang mati ketika mencobanya. Jika anda adalah salah satu daripada lebih kurang 150 orang yang akan cuba untuk mendaki Mount Everest pada tahun ini, ada sesuatu yang pasti akan anda lihat sepanjang perjalanan - MAYAT.

Dari 189 orang yang mati dalam pendakian mereka, diperkirakan 120 orang dibiarkan tinggal di sana. Ini merupakan peringatan yang mengerikan bagi para pendaki. Alasan sederhana mengapa mayat-mayat pendaki dibiarkan berserakan di sana adalah terlalu sulit dan berbahaya untuk cuba memindahkan mereka. Cuba membawa tubuh orang mati atau pendaki yang terdampar akan memakan masa yang terlalu lama dan membuat tim pendaki terhambat. Ini membuat usaha penyelamatan sama dengan bunuh diri.

Kebanyakan mayat terletak di "Zon kematian", kawasan ini terletak di atas base camp terakhir di ketinggian 26,000 feet (8,000 meter). Banyak mayat yang membeku dengan tali masih melingkar di pinggang mereka. Mayat yang lain dalam keadaan membusuk, kerana itu beberapa pendaki yang telah berpengalaman telah membuat suatu usaha untuk menguburkan mayat-mayat yang mudah dicapai.

Pada tahun 2007 Ian Woodall, pendaki Inggeris, kembali ke Everest untuk mengubur 3 mayat pendaki yang dia lewati dalam perjalannya menuju puncak. Salah seorang pendaki, seorang wanita bernama Francys Arsentiev, masih hidup ketika Woodall menemuinya. Kata pertamanya adalah "jangan tinggalkan saya." Kenyataan yang menyeramkan, tapi, Woodall tidak dapat berbuat apa-apa untuk menolongnya tanpa membahayakan hidupnya sendiri atau hidup timnya. Dia terpaksa meninggalkan wanita itu untuk mati sendiri. Maka Tidak salah Kuburan Tertinggi Di Dunia pantas di sandang oleh Mount Everest.

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...