Jenis-Jenis Pelangi

Pelangi  adalah gejala optik dan meteorologi berupa cahaya beraneka warna saling sejajar yang kelihatan di langit atau medium lain. Di langit, pelangi kelihatan seperti busur cahaya dengan hujungnya mengarah pada horizon pada suatu saat hujan ringan. Pelangi juga boleh dilihat di sekitar air terjun yang deras.


1.classic Rainbows
Pelangi Alam terdiri daripada enam warna: merah, oren, kuning, hijau, biru dan ungu. Perbezaan warna masing-masing mungkin kerana  keadaan atmosfera dan masa .



2.circular Rainbows
Pelangi ini benar-benar kelihatan seperti busur lingkaran sempurna (dengan radius tepat 42 darjah). Melihat pelangi ini biasanya sukar.



3.secondary Rainbows
Pelangi primer, sering disertai dengan pelangi sekunder biasanya tipis dan redup daripada pelangi primer. Pelangi sekunder terkenal dengan ciri-ciri tertentu: spektrum dipaparkan dalam urutan terbalik dari sebuah pelangi primer.



4.red Rainbows
Red Rainbows biasanya terjadi saat fajar atau senja ketika ketebalan penapis atmosfera bumi menjadi biru, meninggalkan lebih merah atau titisan cahaya oren mencerminkan dan membiaskan air. Hasilnya adalah pelangi dengan spektrum hujung merah  .



5.sundogs
Yang paling sering dilihat rendah di langit di hari musim sejuk yang cerah, sundogs terhasil ketika matahari bersinar melalui kristal ais yang tinggi di atmosfera. Sundogs berwarna merah di bahagian dalam dan ungu di bahagian luar dengan banyak sisa spektrum di antaranya. Semakin tebal konsentrasi kristal ais di udara, semakin tebal pula struktur nya.



6.Fogbows
Fogbows lebih jarang terlihat daripada pelangi kerana parameter tertentu yang harus disesuaikan untuk menciptanya. Misalnya, sumber cahaya harus berada di belakang pemerhati dan membumi. Juga, kabus di belakang pemerhati harus sangat tipis supaya sinar matahari dapat bersinar melalui kabus tebal di depan.



7.waterfall Rainbows
Kabus air terjun bercampur ke dalam aliran malar udara atmosfera secara berterusan, tanpa mengira cuaca. Ini menjadikan gambar air terjun dan pelangi yang sangat baik! Beberapa gambar-gambar air terjun yang paling terkenal yang bertepatan dengan pelangi yang menakjubkan.



8.Moonbows
Moonbows lebih sulit dilihat karena badai hujan harus berlalu dan, idealnya, bulan purnama yang terang tidak terhalang oleh awan.



9.Fire Rainbow
Nama yang betul untuk kesan optik yang indah ini adalah "arka circumhorizontal". Fenomena ini boleh dilihat hanya dalam keadaan tertentu: awan sirus, yang bertindak seperti prisma sekurang-kurangnya perlu pada ketinggian 20,000 kaki dan matahari menyerlahkan apabila mereka berada di ketinggian 58-68 darjah. Pelangi ini tidak pernah dilihat di lokasi yang lebih daripada 55 darjah utara atau selatan.


1 comment:

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...