Haiwan dan Hidupan Laut Paling Berbisa di Dunia


 Stonefish
 
Ikan batu yang wujudnya seperti ikan biasa dengan panjang hanya lebih kurang 30 cm , bersembunyi di dasar laut atau di bawah terumbu karang, dirinya menyerupai sebuah batu yang tidak menarik perhatian.

Jika anda berdiri di sisinya, ia akan tetap diam tidak bergerak, sehingga anda tidak melihatnya. Jika tidak hati-hati dan menyentuhnya, maka tidak dimaaf lagi ia akan segera menyerang balik dan menyemburkan racunnya yang boleh membawa maut.

Sebanyak 12-14 batang duri yang tajam seperti jarum di atas punggungnya itu boleh dengan mudah menembusi kasut anda dan tembus ke telapak kaki, sehingga dengan cepat anda mengalami keracunan, dan terus merasakan sakit yang teruk sehingga anda menemui ajal.

Kodok beracun
 
Kodok beracun sama dengan binatang amfibia lainnya, kulitnya banyak mengandungi kelenjar, dapat mengeluarkan cairan meleket untuk membasahi kulit sekaligus melindungi dirinya. Racun yang dikeluarkannya sangat berbisa, sehingga menjadikannya sebagai salah satu binatang paling berbisa di dunia. Selain manusia, ia tidak punya musuh alam yang lain.

Racun yang dikeluarkan dari kodok beracun di Columbia barat, Amerika Selatan, adalah racun paling hebat yang diketahui pada masa ini di dunia, hanya dengan 1/100.000 dari 1 g racunnya sudah cukup mengakibatkan seseorang mati keracunan.

Funnel Webspider
Funnel Webspider adalah labah-labah yang sangat berbisa di Australia. Merupakan labah-labah yang bahaya di dunia, beringas dan suka berkelahi, jika manusia terkena gigitannya, akan menemui ajal dalam jangka masa 15 minit.

 
Blue Ring Octopus
Blue Ring Octopus dan ubur-ubur berbentuk kotak merupakan dua jenis binatang laut yang paling berbisa. Cairan racun dalam tubuhnya dapat menyebabkan kematian dalam beberapa minit.

Hingga pada masa ini, secara perubatan belum ada cara menawar racunnya, Blue Ring Octopus sifatnya pemalu, suka bersembunyi di bawah batuan, malam hari baru keluar dari sarangnya dan mencari mangsa. 
 
 
Biawak raksasa komodo


Kadal raksasa komodo atau disebut juga naga komodo, panjang badannya boleh mencapai 3 meter. Namun umumnya hanya sekitar 2 meter, dalam keadaan perut kosong beratnya bisa mencapai 54 kg. Setelah makan beratnya boleh mencapai 80 kg.

Racunnya terutama berasal dari bakteria di ludahnya, seorang manusia dewasa akan menemui ajalnya dalam masa 24 jam jika digigit olehnya. 
 
 
Red Black Spider


Red Black Spider juga merupakan salah satu labah-labah yang paling berbisa, disebut juga janda hitam. Jika digigit olehnya, pada permulaan seperti tidak merasakannya, namun 5 minit kemudian luka akibat gigitannya itu baru mulai terasa panas dan sakit, jika tidak segera dirawat mungkin akan membawa kesan buruk.

Raja ular cobra


Ular kobra yang khusus menjadikan ular juga mangsanya sehingga membuat sejumlah besar spesies ular lainnya ketakutan, kawasan kekuasaannya tidak boleh diduduki ular lain.

Jika sang cobra terkejut, ia akan menjadi ganas, bahagian depan badannya akan berdiri tegak, lidah yang panjang halus dan bercabang, kepalanya berayun dengan lincah mengikuti gerak gerik mangsanya, dan jangan harap mangsanya boleh dengan mudah melepaskan diri darinya.

Ular laut Australia

Ular laut yang hidup di samudera Australia berada di senarai kedua dalam deretan ular paling berbisa. Ular laut ini ditumbuhi dengan muncung yang besar, batang tubuhnya seperti tabung bundar, panjang, hujung belakang dan sisi ekornya pipih.

Sifat racunnya bahkan lebih ganas dari kobra, jika terkena gigitannya, akan menemu ajal dalam masa 10 minit. Ular laut ini hidup di sebuah daerah perairan yang sama dengan ubur-ubur kotak.

Box jelly Fish

Disebut juga tawon laut, tergolong binatang rongga (coelenterata), hidup di daerah perairan laut dalam pantai timur laut, Australia.

Ia kerap muncul di daerah perairan laut pinggir pantai laut Queensland, dan dianggap sebagai makhluk yang paling beracun bagi manusia yang sudah diketahui di dunia pada masa ini.

Jika digigit akan menemui maut dalam beberapa saat.

PS : Jangan melihat bentuk luarnya sahaja, sedangkan makhluk ini adalah makhluk paling beracun sedunia
 

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...