Disebalik Mumia Mesir Purba



Orang Mesir purba percaya bahawa selepas kematian, tubuh badan menjadi rumah kepada roh individu dalam perjalanannya melalui kehidupan selepas mati. Jika badan itu telah dimusnahkan melalui penguraian, adalah bahaya bahawa roh juga akan turut musnah. Mengekalkan badan hampir sama dengan keadaan yang seperti hidup akan menjamin pemeliharaan intipati roh individu itu. 'Membuat mumia', proses memelihara integriti seseorang individu melalui pengawetan badan si mati, jawapan Mesir kuno kepada masalah ini.

Adalah dipercayai bahawa proses membuat mumia dimulakan sekurang-kurangnya 2,500 tahun sebelum kelahiran Nabi Isa a.s. Proses ini termasuk empat fasa: pembuangan organ-organ dalaman, penggunaan sebatian garam untuk mengeringkan badan yang berlubang, mengisi badan kering dengan pemadat untuk mengembalikan bentuk asalnya dan akhirnya, dibungkus ketat dengan jalur kain linen.


Dari segi saintifik, bakteria memerlukan air untuk membesar dan membiak. Maka jika badan dikeringkan dengan cepat, maka badan boleh dipelihara agar kita juga boleh mengetahui bagaimana rupa orang mati semasa hidupnya.  Nampak di situ, bahawa mereka dulu sudah tahu tentang ilmu ini.


Bukan mumia manusia sahaja yang dibuat, tetapi juga mumia haiwan, seperti yang telah ditemui di banyak tempat. Di Mesir sahaja sudah ditemui lebih dari sejuta mumia haiwan. Dan mumia haiwan yang paling banyak ditemui ialah mumia anjing dan kucing.

Mumia yang dalam Bahasa Inggerisnya ialah mummy, berasal dari bahasa Latin pertengahan iaitu mumia, dipinjam dari perkataan Parsi iaitu mūm (موم) yang bermaksud bitumen. Kerana kulit dihitamkan, maka pernah difikirkan bahawa bitumen yang digunakan secara meluas dalam prosedur pengawetan Mesir purba.

Mumia dibuat secara alamiah atau melalui pengawetan, dimana apa-apa proses yang digunakan orang untuk membantu memelihara mayat. Mumia boleh menjadi kering akibat terlalu sejuk, oleh matahari, asap, atau menggunakan bahan kimia seperti natron. Beberapa badan menjadi mumia kerana terdapat keadaan alamiah apabila mereka mati. Lain-lain telah dipelihara dan dikebumikan dengan berhati-hati.


Walaupun mahal, proses membuat mumia tidak terhad kepada Firaun Mesir. Semua kelas-kelas sosial yang bekerja dilakukan upacara ini, dengan tahap penghuraian hal menjadi mumia yang berkhidmat sebagai simbol status keluarga.


Ahli sejarah Yunani, Herodotus menggambarkan kaedah Mesir purba membuat mumia ini di sekitar tahun 450 SM.
Mumia Mesir dalam Muzium Vatican City

Bagaimana mumia dibuat


Membuat mumia di Mesir purba adalah satu proses yang sangat lama dan mahal. Dari mula hingga akhir, ia mengambil masa kira-kira tujuh puluh hari untuk mengawet satu badan. Sejak orang-orang Mesir percaya bahawa menjadi mumia adalah penting untuk laluan ke kehidupan selepas mati, orang yang dijadikan mumia dan dikebumikan juga mengikut  kemampuan mereka. Pegawai kanan, pendeta dan golongan bangsawan lain yang telah berkhidmat dengan firaun dan permaisurinya dikebumikan dengan teliti. Firaun-firaun, yang dipercayai akan menjadi tuhan-tuhan apabila mereka mati, dilakukan pengebumian yang paling megah antara semua. Dalam kes pengebumian diraja atau orang-orang mulia, tukang-tukang awet menubuhkan bengkel berhampiran makam mumia itu.


Seni membuat mumia Mesir terdiri daripada langkah-langkah yang banyak. Pertama, badan itu dicuci dan disucikan dengan ritual. Langkah seterusnya ialah untuk mengeluarkan organ dalaman si mati. Celah telah dipotong ke dalam sebelah kiri badan supaya tukang awet dapat mengeluarkan usus, hati, perut dan paru-paru. Setiap satu daripada organ-organ ini diawet menggunakan natron, yang bertugas untuk mengeringkan organ-organ dan menghalang bakteria daripada mereputkan tisu badan.

Organ-organ itu kemudian dibungkus berasingan menggunakan jalur panjang kain linen dan diletakkan di dalam balang canopic. Penutup balang ini digayakan mengikut empat anak Horus, yang setiap satunya dipertanggungjawabkan untuk melindungi organ tertentu.

Balang canopic Neskhon, isteri Pinedjem II, dipamer di Muzium British
Berikut adalah beberapa balang canopic (canopic jars) dengan penutup yang menggambarkan empat anak-anak Horus:



Qebehsenuef, kepala helang - usus


Duamutef, kepala serigala - perut


Hapy, kepala babun - paru-paru


Imsety, kepala manusia - hati
Balang canopic Neskhon, isteri Pinedjem II, dipamer di Muzium British

Selepas pembuangan organ-organ dalaman, rongga badan telah dipenuhi dengan natron. Otak kemudian dikeluarkan melalui hidung menggunakan kail-kail panjang. Memandangkan orang-orang Mesir purba menganggap otak tidak penting, ia mungkin dibuang.


Badan itu akan ditempatkan di atas meja pengawetan yang condong dan dilindungi sepenuhnya dengan natron. Ini membenarkan cecair untuk menitis dan badan secara perlahan-lahan kering. Ini sebahagian daripada proses yang mengambil masa kira-kira empat puluh hari, dan selepas itu natron dibuang, di dalam dan diluar, untuk mendedahkan yang kering, badan yang telah menyusut. Selepas pembersihan yang lain, badan itu disapu dengan unguents untuk membantu dalam memelihara kulit mumia. Rongga kepala dan badan telah dipenuhi dengan pembungkusan.

Mumia kemudiannya bersedia untuk dibalut. Pertama, potongan pengawetan dalam bahagian badan yang telah dijahit dan diliputi dengan tampalan yang menggambarkan mata Horus 'yang melindungi'. Badan itu dihiasi dengan emas, permata dan tangkal pelindung. Jari tangan dan jari kaki telah dilindungi dengan perlindungan penutup emas dan secara berasingan dibalut dengan jalur kain linen yang panjang dan sempit. Lengan dan kaki juga dibalut, maka seluruh tubuh dibalut dengan kedalaman kira-kira dua puluh lapisan.


Tukang-tukang awet menggunakan resin untuk gam lapisan penutup bersama. Kepala yang berbalut dilindungi dengan topeng mumia. Akhir sekali, lapisan terakhir pembalut dipakaikan dan telah diberikan satu lapisan terakhir resin. Mumia telah bersedia untuk dikebumikan.


Setelah mumia akhirnya bersedia, maka adalah masa untuk pengebumian. Mumia dan balang canopic diangkut dengan naik kereta gelongsor dari khemah pengawetan ke makam. Beberapa orang telah diupah untuk menunjukkan kesedihan mereka dengan menangis dan membuang habuk pada rambut mereka. Pada tapak kubur itu, upacara keagamaan telah diadakan untuk menyediakan mayat ke alam selepas mati. Secara khususnya, pembukaan upacara Mulut dipercayai untuk membenarkan mumia untuk melihat, mendengar, makan dan minum di dunia roh.


Siapakah mumia-mumia itu?
Rameses II

Lama-kelamaan, hampir semua orang Mesir mampu menjadi mumia apabila mereka mati - sebanyak kira-kira 70 juta mumia dalam 3,000 tahun. Menjelang abad ke-4, orang-orang Mesir ramai telah menjadi Muslim dan Kristian dan tidak lagi percaya bahawa menjadi mumia adalah perlu untuk kehidupan selepas kematian. Akhirnya, orang-orang Mesir meninggalkan seni dan sains membuat mumia.


Maka ke mana semua mumia itu pergi? Malangnya, kebanyakan telah dirampas pada zaman purba oleh perompak dan perosak kubur yang mencari khazanah yang dibungkus dalam balutan. Mumia yang tidak terkira banyaknya juga telah musnah semasa Zaman Pertengahan, apabila mereka ditanam dan dijadikan tepung untuk membuat kononnya ramuan ajaib. Kemudian, pemburu harta moden membuat kesilapan ceroboh makam mereka untuk mencari artifak dan cenderamata. Hinggakan industri juga membantu memusnahkan dengan menggunakan balutan mumia untuk membuat kertas atau membakar tubuh mereka untuk bahan api.


Mumia yang dipelihara dengan terbaik adalah Firaun-firaun dan saudara-mara mereka. Mumia ini cenderung untuk menjadi lebih berhati-hati diawet dan dilindungi daripada bahaya. Mumia yang telah terselamat membolehkan kita melihat kembali ke masa lalu dan mengetahui sesuatu bagi orang Mesir kuno dan masa mereka. Tiga mumia firaun Mesir yang paling terkenal adalah Tutankhamun, Seti I dan Rameses II (Ramses the Great).

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...