Kulit Pisang Berguna Bagi Masalah Jerawat

 
Biasanya, kita makan pisang tanpa mempedulikan tentang kulitnya. Kita mengupas kulit kemudian membuangnya terus, tanpa menyedari bahawa kulit pisang itu sebenarnya banyak khasiat.

Sama seperti apabila kita makan buah anggur. Biasanya butirnya akan kita ludah keluar tanpa menyedari bahawa butir-butir anggur itu jika dimamah dan ditelan, insyaAllah boleh menjadi penawar kepada penyakit kanser juga. Banyak sebenarnya rahsia ciptaan Tuhan yang perlu diselongkar dan dipelajari oleh manusia, jangan malas-malas.

Kulit pisang sebenarnya boleh digunakan untuk menghilangkan ketuat, mengurangkan bengkak atau radang akibat gigitan pepijat, dan memperbaiki tekstur keseluruhan dan tonasi kulit.

Ia mengandungi lutein, antioksidan dan banyak kalium. Berikut adalah cara untuk memaksimumkan manfaat kulit pisang.

Bagaimana untuk menggunakan kulit pisang bagi merawat kulit

1 - Gunakan untuk membantu psoriasis (penyakit kulit yang menyebabkan badan bertompok-tompok merah dan berkuping). Sapu bahagian dalam kulit pisang di kawasan yang terjejas dan walaupun ia akan menjadi merah pada mulanya, anda perlu melihat perbezaan pada kulit anda dalam masa beberapa hari.

2 - Gunakan untuk menyembuhkan jerawat. Sekali lagi, hanya gosokkan bahagian dalam kulit pisang ke atas jerawat anda, sama ada di muka atau badan, dan jerawat anda akan semakin hilang setelah digunakan beberapa kali. Adalah dicadangkan agar lakukan pada waktu malam supaya anda tidak berbau seperti pisang sepanjang hari.

3 - Merawat akibat terkena tumbuhan beracun. Sapu bahagian dalam kulit pisang ke kawasan yang terkena racun dan rasa gatal akan berhenti dan keradangan akan turun. Sapukan semula apabila diperlukan lagi. Ini adalah satu sebab yang baik untuk membawa beberapa biji pisang apabila anda mahu pergi berkhemah atau mendaki gunung.

4 - Merawat ketuat. Sapu bahagian dalam kulit pisang pada ketuat setiap malam selama seminggu dan anda akan melihat peningkatan. Ketuat Plantar telah bertindak dengan baik selain ini, dan ketuat lain boleh juga.

[eHow]


Beberapa manfaat lain dari kulit pisang

1. Meredakan sakit

Minyak tumbuhan yang terkandung dalam kulit pisang mempunyai senyawa tertentu yang berkhasiat sebagai pereda sakit. Tampalkan kulit pisang yang bersih dan masih segar untuk mengurangkan rasa sakit pada luka bakar atau tercalar.

2. Mengatasi gatal

Gatal-gatal akibat gigitan serangga atau alahan ringan boleh diatasi dengan kulit pisang. Caranya cukup dengan menampalkannya di permukaan kulit yang terasa gatal.

3. Mempercepat kesembuhan luka

Luka yang sudah mulai kering terasa gatal kerana ia ditutup oleh serpihan kulit mati yang mengeras. Serpihan itu boleh dihilangkan lebih cepat hanya dengan mengoleskan kulit pisang, kerana akan bertindak balas dengan enzim yang terkandung di dalamnya.

4. Menyuburkan tanah

Tidak hanya untuk campuran kompos, kulit pisang boleh langsung ditimbun begitu saja ke dalam tanah untuk menyuburkan tanaman di sekitarnya. Kulit pisang mempunyai kandungan potassium yang sangat diperlukan dalam pertumbuhan tanaman.

5. Menggilapkan tanaman hiasan

Berbagai tanaman hiasan seperti anthurium, gelombang cinta dan seumpamanya akan lebih menarik jika daunnya nampak hijau berkilat. Gunakan sisi dalam kulit pisang untuk menggilapnya, maka daun itu akan berkilat dan lebih tahan lama.

7. Menggilapkan kasut

Tidak perlu panik jika suatu ketika anda kehabisan penggilap kasut, asalkan ada pisang dalam peti sejuk. Kupas buahnya, dan gunakan kulitnya untuk menggilapkan kasut kulit agar nampak berkilat.


[re-nest.com]
 
 

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...