Tomato Kurangkan Risiko Penyakit Merbahaya

 
 
Tomato boleh didapati secara meluas, kos efektif, dan semua peringkat umur dan budaya menyukai mereka. Kini, kajian baru telah menunjukkan bahawa makan lebih banyak tomato dan produk tomato boleh membuat orang sihat dan mengurangkan risiko penyakit pembunuh seperti kanser, osteoporosis dan penyakit kardiovaskular.
Penyelidik Britt Burton-Freeman dan Kristin Reimers dari National Centre for Food Safety and Technology, Illinois Institute of Technology and ConAgra Foods, Inc, melihat penyelidikan semasa untuk mengetahui produk tomato memainkan peranan dalam kesihatan dan pengurangan risiko penyakit.
Mereka mendapati bahawa tomato adalah sumber terbesar antioksidan lycopene yang kuat.
Tidak seperti nutrien dalam kebanyakan buah-buahan segar dan sayur-sayuran, lycopene mempunyai potensi yang lebih besar selepas dimasak dan diproses.
Tomato juga mengandungi mekanisme perlindungan yang lain, seperti fungsi antithrombotic dan anti-radang.
Saintis berkata, bahawa tomato yang dimasak boleh mempunyai manfaat yang sama seperti statin untuk pesakit melawan paras kolesterol tinggi atau tekanan darah tinggi.
Mereka boleh menjadi 'alternatif berkesan' kepada statin berbahaya, iaitu kelas ubat yang biasa ditetapkan kepada keadaan-keadaan ini, yang boleh membawa kepada masalah jantung, menurut satu kajian.
Dan hanya dua aun pes tomato atau segelas jus sehari sudah cukup untuk membantu ramai pesakit.
Satu lagi kajian dari Harvard berpendapat bahawa satu hidangan sehari makanan berasaskan tomato seperti pizza atau sos tomato dapat mengurangkan risiko anda terhadap penyakit jantung sebanyak 30 peratus.
[PreventDisease]
 
 

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...