Segitiga Bermuda : Pelbagai Teori dan Spekulasi




Kedudukan segitiga bermuda di lautan Atlantik

Segitiga Bermuda adalah istilah yang dicetuskan pertama kali oleh seorang penulis berkebangsaan Amerika, Vincent Judith. Ia mengatakan “Sesungguhnya disana terdapat suatu daerah berbentuk segitiga yang meliputi daerah Pantai Timur Florida – Puerto Rico dan kepulauan Bermuda.

Pada permulaan kisah ini mungkin elok kita bincangkan dari sudut pandang geografi Segitiga Bermuda. Kawasannya boleh dikatakan majoriti pemilikannya oleh Amerika Syarikat USA. Setiap bucu penjuru segitiga tersebut adalah mengunjur dari Wilayah Florida iaitu Miami (USA) turun ke Puerto Rico (USA) dan naik ke Pulau Bermuda (UK). Berlaku pertembungan arus panas dan arus sejuk yang berpunca dari arus panas dan sejuk Lautan Atlantik Utara dan Lautan Atlantik Selatan yang akhirnya bertembung keduanya di Segitiga Bermuda.Dalam hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah, dikatakan bahawa pertemuan antara suhu panas dan dingin (sejuk) adalah ikatan larangan kerana tempat seperti itu adalah tempat yang paling digemari oleh Syaitan.

ARUS-ARUS LAUT DI DUNIA

Arus Lautan Atlantik
  • arus angin barat dimana air bergerak dari antartika bergerak ke arah timur yang disebabkan kerana tekanan angin barat
  • arus benguela yaitu arus angin barat yang membelok ke arah utara di sepanjang pantai afrika selatan dan afrika barat (arus dingin)
  • arus ekuatorial selatan merupakan lanjutan dari arus benguela yang terus membelok ke barat di bawah tekanan angin pusat tenggara
  • arus brazilia merupakan cabang selatan dari arus ekuatorial selatan yang membelok ke arah pantai brasil
  • arus teluk (gulf stream) merupakan kelanjutan arus ekuatorial selatan yang bergerak terus ke arah barat daya dan memasuki teluk Mexico untuk seterusnya bergabung dengan arus ekuatorial utara, ciri2 dari arus teluk ini adalah bergerak cepat airnya berwarna biru gelap suhu panas dan kecepatan rata2 3 – 5 mil per jam
  • arus atlantik utara arus ini sebagian berasal dari arus teluk yang menyebrangi lautan atlantik ke arah timur laut
  • arus canary merupakan arus atlantik utara yang membelok ke selatan (arus dingin)
  • arus songsang akuatorial terdapat di antara dua arus ekuatorial sebagai arus kompensasi
  • arus dingin artik bergerak meniju pantai Greenland (Denmark) ke selatan
  • arus labrador arus dingin yang bergerak dari kutub dan lanjutan arus arktik yang membawa banyak gunung ais (ice berg)

Arus Lautan Pasifik
  • arus angin barat
  • arus Peru atau arus humbolt merupakan sebagian dari arus angin barat yang membelok ke utara menyusuri pantai peru (arus dingin)
  • arus ekuatorial selatan
  • arus Australia timur merupakan lanjutan dari sebagaian arus ekuatorial selatan yang membelok ke selatan
  • arus Jepun (kuro syiwo) biasa di sebut arus hitam yang mana sifatnya sama dengan arus Gulf Stream yang merupakan arus panas yang menyeberangi lautan Pasifik yang memanasi laut ke arah selatan Kanada
  • arus Pasifik utara merupakan kelanjutan dari arus Jepun (kuro syiwo)
  • arus California merupakan arus yang berasal dari arus Pasifik utara yang bergerak berputar ke arah selatan
  • arus ekuatorial selatan (arus dingin)
  • arus ekuatorial utara
  • arus Kurille ( Arus Oya Shiwo) merupakan arus dingin yang yang datang dari daerah kutub utara dan Selat Bering menuju kepulauan Jepun bertembung dengan Arus Kuro Shiwo)

Arus Lautan Hindi
  • arus musim barat daya
  • Arus musim timur laut
  • arus maskarena atau arus agulhas
  • arus angin barat
Setelah kita mengetahui pertembungan arus-arus tersebut barulah kita boleh kita kaitkan hukum Sains dengan kehendak ciptaan Allah swt. Kadang-kadang wujud pelbagai eksperimen tentang pertembungan arus panas dan sejuk tadi yang akhirnya muncullah pelbagai spekulasi berkaian Segitiga Bermuda yang menarik minat saya antaranya:
  • Kerajaan Jin, Syaitan dan Dajjal serta kewujudan Istana Syaitan yang tersembunyi di dasarnya.
  • Ada kuasa tenaga elekromagnetik sepertimana kisah Black Hole di iaitu Lohong Hitam di angkasa raya galaksi. Namun pendapat ini disangkal oleh sesetengah pihak yang tidak yakin wujudnya kuasa elekromagnetik tersebut kerana jika wujudnya medan elektomegnetik yang kuat di situ sudah pasti terdapatnya vortex kerana jika dilihat secara anomali fizik dan hukum fizik saya dpt menyimpulkan bahawa lubang hitam yg wujud di angkasa lepas merupakan salah satu daripada vortex yang ada d dunia dan lubang hitam mengandungi tarikan elektomegenetik yang sangat kuat kerana pusatnya teramat mampat. Maka di sini dapat kita ketahui bahawa teras lubang hitam merupakan daya magneteik yang kuat dan teguh. Jika diimbas semula kepada Segitiga Bermuda, kajian juga menunjukkan bahawa kawasan itu mengandungi daya elektromagnetik yang lebih tinggi berbanding kawasan lain, maka saya juga dapat menyimpulkan bahawa Segitiga Bermuda juga memiliki vortex yang dapat melenyapkan kapal atau pesawat tanpa dikesan di sana. Tetapi dimanakah lokasi vortex itu masih lagi misteri.
  • Adanya piramid besar di dasar laut Segitiga Bermuda yang mempunyai dua lohong lubang untuk menyedut air laut.
  • Makhluk Laut Sargasso seperti Sotong Gergasi, Ikan Paus dll.
  • Blue Hole atau Pusar Air yang besar untuk menyedut kapal-kapal
  • Puting Beliung di udara Segitiga Bermuda untuk menyedut segala benda di awan.
  • Ada juga mengaitkan kisah piramid besar tadi dengan Kota Atlantis yang diceritakan kewujudannya oleh ahli falsafah Yunani (Greece) iaitu Plato yang mana piramid tersebut mungkin adalah kota yang runtuh dan tenggalam di dasar lautan kerana gempa bumi atau tsunami.
  • Ataupun ianya adalah rekaan cerita Amerika Syarikat yang ditunjangi puak-puak Jews dan Zionis serta Yahudi yang berkomplot untuk memperbodohkan umat Manusia khususnya Islam agar khayal dengan imaginasi terlampau.

Imagenation hurricane at Bermuda Triangle

Saya cuba rungkai kisah spekulasi berkaitan Segitiga Bermuda ini adalah tempat berpusatnya Kerajaan Jin, Dajjal dan Syaitan. Kalau yang pernah saya baca dalam buku karangan Mohd Isa Dawuud dalam bukunya Iaitu BERDIALOG DENGAN JIN, ada dijelaskan berkaitan tentang kebenaran dan kesahihan spekulasi tersebut (wujudnya kerajaan Jin, Dajjal dan Syaitan di Segitiga Bermuda).Terdapat hadith berkaitannya :

Hadis riwayat Amir Ibnu Sharahi Hamdan dari Fatimah binti Qais mendengar dari Rasulallah:
Setelah habis eddahku, aku mendengar suara azan lalu aku pun pergi ke masjid untuk bersolat bersama Rasulallah. Aku berada di saf wanita dan berhampiran makmum lelaki. Selepas selesai Rasulallah bersolat, baginda terus berkata:

“Hendaklah kamu semua duduk di tempat solatmu. Tahukah kamu kenapa aku panggil kamu semua ke masjid?” Seorang sahabat menjawab: “Allah dan RasulNya lebih mengetahui.” Lalu baginda menyambung: “Aku menghimpunkan kamu kerana Tamim ad-Dari yang dahulunya seorang Nasrani datang kepadaku dan memeluk Islam. Dia (Tamim) menceritakan satu perkara yang pernah aku ceritakan kepada kamu semua perihal Dajjal.”

“Dia (Tamim) beritahu aku bahawa dia pernah belayar bersama 30 lelaki kabilah Lakhm dan Juzdam. Lalu mereka dipukul ombak selama sebulan sehingga mereka terjumpa sebuah pulau di tengah lautan, tempat tenggelamnya matahari. Mereka kemudian berlabuh di pulau itu. Sesudah mendarat, mereka terkejut didatangi makhluk berbulu tebal, lalu mereka berkata: “Apakah kamu ini?”. Makhluk itu menjawab: “Aku pengintip rahsia (Jassasah)” Mereka bertanya lagi: “Pengintip apa?”. Makhluk itu menjawab: “Tak perlu tanya lagi, pergilah berjumpa seorang lelaki di biara itu kerana dia mahu mendengar berita dari kamu.”

Tiba di biara itu, mereka melihat sebesar-besar manusia yang dirantai. Kedua tangan dipasung ke leher. Kaki dan lutut diikat besi hingga ke buku lali. Kemudia mereka bertanya: “Siapa kamu ini?” Lelaki yang dipasung itu menjawab: “Ceritakan kepadaku tentang kurma di Baisan.” Mereka menjawab: “Ia sudah hampir tidak berbuah lagi.” Lelaki dipasung itu bertanya lagi: “Bagaimana pula dengan Tasik Thabariya? Apakah airnya masih ada?” Lalu mereka jawab:

“Airnya hampir kering.”

Dia bertanya lagi: “Bagaimana dengan nabi orang-orang ummiyin, apa yang dikerjakannya?” Mereka menjawab: “Dia telah lahir di Makkah dan berhijrah ke Yathrib (Madinah).”

Dia bertanya: “Apakah orang-orang Arab memeranginya lagi?” Mereka menjawab: “Ya. Mereka memeranginya.” Dia bertanya lagi: “Bagaimana perlakuan mereka?” Mereka jawab: “Dia (Muhammad) telah banyak mendapat kemenangan, hampir semua orang Arab kini mengikutinya.” Lelaki itu berkata: “Itu benar terjadi?” Mereka menjawab: “Benar. Itu yang benar terjadi”

Lelaki itu berkata: “Kalau mereka mengikutinya, maka itulah yang lebih baik kepada mereka. Sekarang aku mahu beritahu kamu semua. Aku adalah al-Masih ad-Dajjal. Rasanya sudah hampir masa untuk aku diizinkan keluar. Bila aku keluar nanti, aku akan berjalan ke serata muka bumi kecuali Makkah dan Thahibah (Madinah) kerana aku dihalang para malaikat.”

Selepas diceritakan kepada semua yang berada di masjid itu, Rasulallah pun berkata: “Inilah Thahiba yakni Madinah. Bukankah aku pernah memberitahu kamu mengenai (Dajjal) ini? Sesungguhnya kisah yang Tamin ad-Dari sampaikan kepadaku bersesuaian dengan apa yang pernah aku sampaikan pesan kepada kamu. Dajjal itu berada di Laut Sham atau Laut Yaman, di arah Timur”

Fatimah yang menceritakan kata-kata Nabi itu kemudian berkata kepada Amir: “Itulah yang aku dengar dari Rasullallah.”

Daripada hadith diatas mungkin boleh diceritakan bahawasanya Dajjal berada di sekitar Lautan Hindi, Laut Merah, dan Laut Arab ( Laut Yemen) atau di Laut Mediteranean atau Teluk Aqabah ( Laut Sham ). Menolak hujah bahawasanya Segitiga Bermuda adalah tempat berpusatnya Dajjal. Macamana pula dengan apa yang diceritakan oleh Mohd Isa Dawuud dalam buku Berdialog Dengan Jin yang menceritakan bahawasanya Segitiga Bermuda adalah tempat Kerajaan Jin. Mungkin di situ masih banyak yang perlu kita buktikan tentang kesahihan spekulasi Segitiga Bermuda tersebut.

Kisah-kisah kehilangan kapal-kapal di laut Segitiga Bermuda dan lesapnya kapal-kapal terbang ketika melalui kawasan Segitiga Bermuda telah mengakibatkan kisah Bermuda Triangle ini semakin masyhur dan misteri. Tetapi kisah-kisah tersebut semakin senyap dan sekarang seolah-olah tidak kedengaran. Saya merasakan pendapat hati saya lebih kepada kawasan tersebut ditokok tambah serta imaginasi yang melampau yang ditimbulkan pihak USA yang dikepalai Yahudi Jews dan Kristian untuk membuta-tulikan pemikiran manusia daripada kisah-kisah pemikiran yang lebih berpijak ke bumi. Memang saya tidak menafikan Segitiga Bermuda membawa kisah-kisah pelik terutama yang berkaitan dengan Kerajaan Jin, Dajjal dan Syaitan, tetapi apabila ada Imaginasi yang melampau telah menyebabkan umat Manusia hanyut dalam alam fantasi.

Kenapa Isu Umat Islam Palestin dibunuh disenyapkan tetapi isu Segitiga Bermuda dipopularkan? Kenapa Isu Isu Nuklear di Israel dan Perampasan Tanah Umat Islam Palestin oleh Israel disenyapkan Tetapi Isu Imaginasi melampau berkaitan Segitiga Bermuda dikecohkan sana-sini seperti difilemkan dalam National Geographic dll.?
Tanya diri sendiri/…….Sekian wasalam.



Sumber: http://amarjamaludin.wordpress.com

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...