Keindahan Air Terjun Niagara Yang Memukau

Air Terjun Niagara merupakan air terjun yang paling besar di wilayah Sungai Niagara iaitu terletak di persempadanan New York, Amerika Syarikat dan Ontario, Kanada. Berkedudukan sekitar 17 batu (27 km) dari Barat Laut daerah Buffalo, New York dan 75 batu (120 km) dari Tenggara Toronto, Kanada.

Air terjun ini terhasil daripada 3 buah air terjun utama iaitu Air Terjun Horseshoe (kekadang digelar juga sebagai Air Terjun Kanada), Air Terjun Amerika dan air terjun yang lebih kecil saiznya yang disebut sebagai Air Terjun Bridal Veil yang telah dipisahkan oleh sebuah pulau yang bernama Luna Island daripada air terjun utama.

Meskipun Air Terjun Niagara tidak terlalu tinggi namun air terjun ini merupakan air terjun yang sangat lebar dan sangat terkenal di seluruh pelusuk dunia. Lebih daripada 6 juta Kubik (168.000 m3) air per minit dijatuhkan dan ini menjadikan Air Terjun Niagara sebagai air terjun paling deras di dunia.







0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...