10 Fenomena Alam Yang Menakjubkan

Begitu banyak fenomena alam yang terjadi di dunia ini, malah ada yang beberapa fenomena tidak boleh kita percayai kerana tidak langsung melihatnya. dan fenomena alam ini menakjubkan

1. Ice Circles
Lingkaran ais merupakan fenomena yang sangat jarang sekali terjadi di air yang bersuhu sejuk. Lingkaran ais-ais besar ini dapat ditemui di Skandinavia dan Amerika Utara, dan kejadian yang terbaru terjadi di England, pada Januari 2009.

2. Red Tides
Sebuah fenomena alam yang terjadi kerana berkumpulnya mikroorganisme dipesisir tempat bercantumnya air dari muara, laut atau air sungai dan membuat air menjadi berwarna ungu dan merah.

3. Columnar Basalt
Formasi batu-batuan yang terbentuk disebabkan lava dari letusan gunung yang membeku. Basalt yang terkenal di dunia terletak di Giant’s Causeway di Irlandia Utara.

4. Sun Dogs
Fenomena di mana matahari kelihatan seperti ada 3.

5. Moeraki Boulders
Batu-batu berbentuk bulat yg berada di tepi pantai, terbentuk kerana hakisan ombak, yang terkenal berada di Pantai Koekohe.

6. Penitentes
Fenomena alam yang hanya terjadi di tempat antara Chile dan Argentina, iaitu salji di permukaan yang tinggi yang runcing kerana tiupan angin yang kuat di Pergunungan Andes.

7. Light Pillars
Fenomena visual yang tercipta kerana pantulan cahaya.

8. Catatumbo lightning
Orang Venezuela menamakan petir misteri itu Relampago del Catatumbo atau petir Catatumbo. Lokasi terjadinya petir ini di muara Sungai Catatumbo di Tasik Maracaribo, Venezuela. Kilat ini menyambar hebat dengan tinggi 5 km. Terjadi 140 kali malah sehingga 160 kali di malam hari dalam 1 tahun.

Setiap malamnya terjadi sambaran selama 10 Jam. Tiap jam terjadi sebanyak 280 kali sambaran. Jadi dalam setahun kurang lebih 448.000 kali sambaran!!! Petir ini terjadi kerana tumbukan angin kencang yang berasal dari Pergunungan Andes. Konon, petir ini adalah pembentuk lapisan ozon yang paling besar di bumi.

9. Cave of the Crystals
Gua yang berisi crystal terletak di kawasan perlombongan di Chihuahua. Mexico.

10. Pink and White Terraces

Keajaiban alam yang tinggal kenangan kerana dihancurkan oleh letusan gunung berapi arawera pada tahun 1886, Fenomena alam air panas ini terbentuk dari semburan geiser yang melintas menuruni lereng bukit meninggalkan ketebalan ais, kolam air panas terbesar ini tercatat 3 hektar, sebelum
kehancurannya fenomena ini masuk kedalam “The Eighth Wonder of the World”


0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...