Semut Yang Berubah Warna Dari Apa Yang di Makan



Seorang saintis, Mohamed Babu, 53, datang ilham untuk mengambil gambar-gambar ini selepas isterinya, Shameem, menunjukkan kepada beliau beberapa ekor semut telah berubah menjadi putih selepas minum susu yang tertumpah.

© Mohamed Babu/ Solent News
Dr Babu dari Mysore, Selatan India, memberikan makhluk itu titisan-titisan gula yang berwarna terang dan melihat perut telus mereka sama warna dengan makanan yang mereka makan. Sesetengah semut merayau dari satu warna ke warna yang lain, mewujudkan kombinasi warna baru dalam badan mereka.

Beliau mencampur gula dengan warna-warna yang boleh dimakan seperti merah, hijau, biru dan kuning dan meletakkan mereka di taman untuk menarik serangga tersebut.

© Mohamed Babu/ Solent News
Dengan meletakkan mereka pada bekas parafin, titisan itu mengekalkan bentuk mereka apabila disentuh oleh semut. Dia mendapati semut lebih suka warna yang lebih ringan seperti kuning dan hijau.

~comeiiiinyer.. :) ~Anissumber: Unikversiti
© Mohamed Babu/ Solent News

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

IKLAN DISINI HANYA RM5 sebulan

Minuman Diet Soda Berisiko Untuk Jantung

NEW YORK - Minuman soda diet mungkin menjadi kepentingan kepada sesetengah individu yang mengutamakan penjagaan bentuk badan, namun tanpa di...